Нашето детство
Влизане в сайта
 
 
Категории
 
 
Специални раздели
 
 
Информация

"НАШЕТО ДЕТСТВО" е некомерсиален проект, посветен на детството на хората от 1960-90-те години. Той бе започнат от Вл. Кромбърг и Данаил Филипов. Сайтът стартира през м. октомври-декември 2006 год. и беше пуснат в мрежата на 12.01.2007 год. (което се счита за рождения му ден) "Нашето детство" придоби сегашния си вид благодарение на усилията на всички негови приятели!
 
 
Календар
«    Май 2019    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
 
 
Архиви
Май 2019 (16)
Април 2019 (12)
Март 2019 (15)
Февруари 2019 (7)
Януари 2019 (1)
Декември 2018 (8)
 
 
Администрация
Бърза връзка с част от екипа:

Администратори: admin, freja, Надя, InternalError

Редактори: Бяло, Дани, Дона ДДТ, Дългата, Захариса, Зверче, Зико, Зори Джункова, Ели, Иве, Иси, Марулка, Тивесто, Чудакът от 6-ти Б, Цветан, Цонка, Лилия

Официален e-mail:
detstvoto (при) gmail.com

Страница във Фейсбук:
Група "Нашето Детство"

 
 
Броилка
 
 
 
Halloween... посред лято
31-10-2008, 06:41 | Автор: freja | Категория: Галерия / Единство, творчество, красота
Halloween... посред лято
 
Обаче не успях да си спомня как ги правеше дядо... Затова следвах наготово един хелоуински образец. Получи се малко злонамерен фенер...
 
Halloween... посред лято
 
Но какво пък, и без това, както се оказа, Ден на Вси светии си имаме и у нас. Само че се падал през друг сезон. И с друг вид тиква mig_mig . Е, тя също свети прекрасно.
 
Halloween... посред лято
Halloween... посред лято
 
 
 
 
Вижте също
 
 
Уважаеми гостенино!
Вие присъствате на сайта като нерегистриран потребител.
Препоръчваме ви да се регистрирате или да влезете с вашето име и парола.
 
 
№1 от: dani (31 октомври 2008 06:49)
Стихотворението е много хубаво



--------------------
 
 
№2 от: eli (31 октомври 2008 09:48)
Мен лично ме изумява това нежелание да се приеме празника. Взехме най-лошото от американците, гледаме риалити и ток шоута, а си стискаме дините и им отричаме правото и умението да празнуват, пък ако щеш и комерсиалноpodsmruk 

 
 
№3 от: Надя (31 октомври 2008 09:53)
    Ех Фрейа, златни ръце имаш бе момиче nomer1 , май наистина ще станеш шеф на нашия клуб "Труд и творчество". Така като гледам, за всеки сезон ще има по нещо.
    Много ми се иска да ти видя снежния човек, когато му дойде времето, ама оня си нашия - с тенджерата на главата, с въглените за копчета и с моркова за нос, защото сега има модерни версии с бейзболни шапки и прочие. Е, това ще бъде възможно разбира се, ако в Бургас има достатъчно сняг.
*Щерката май е наследила от мама някои умения, късметлийка е.

 
 
№4 от: furious_kid (31 октомври 2008 10:03)
 И стихотворението и диненият фенер, са прекрасни! Ама същото важи и за Хелоуин! Много в права Eli за празника...  И за това, какво (и как) сме взели от задокеанските ни нови "братя", с които ни свързва крепка дружба .
Ами че ние изпозабравихме собствените си български празници, на които се маскирахме... И думата ми е не само за кукерските ритуали, а за прекрасния празник Сирни Заговезни, от който като традиция май  е останал тук-там само семейният лов на бяла халва... А колко съвременни бащи и дядовци навличат (а преди това с много любов изработват) костюма на добрия Дядо Мраз?
Изобщо - хич не е розово положението. И според мен всичко идва от чист мързел и от тежестта на чалга културата, която яростно се стреми да изкорени "всичко детско" и всяка семейна ценност...

Затова - хайде на тиквите, мили непораснали деца! Да зарадваме и децата и себе си с по едно бдение на тиквени фенери!!! И - казано купешко "Happy Halloween", а по нашенски "Честит ден на вси светии"!
gyavol2 girl_witch negr pirat nazdrave

 
 
№5 от: gamina (31 октомври 2008 10:41)
Ние си правехме истински тиквени фенери :) И живеехме в дълбока заблуда, че с тях ще изплашим съседите

 
 
№6 от: zaharisa (31 октомври 2008 11:52)

Присъединявам се към гласовете на всички, които искат да има повече празници, децата да имат поглед към  най-различни култури и традиции и всичко, което е свързано с природа, творчество и фантазия да бъде провокирано и толерирано sun

А за стихотворението - ето един дърводелски отговор, но от сърце roza  :

                                    В Нашето Детство броди
                                    тайнствена,
                                    прекрасна  фея 
                                    Из творбите си  ни води
                                    талантливата ни Freja 
                                     


 
 
№7 от: isi (31 октомври 2008 12:29)

Добре, ама нали "различни култури и традиции" включва и българскитеeli, какво имаш против  да си стискаме и дините?  То де да беше така поне! Така че, съгласна съм - почвайте тиквените фенери и маскарадните костюми, ама само ако през лятото сте правили с децата си от тези хубавите динени фенери на freja! Браво, freja! И ако поне децата знаят кога се разхождат нашите кукери, пък  и сте пробвали да измайсторите заедно с тях и кукерска маска, и  дрянова сурвачка с вълнени конци, нанизана царевица , сухи чушки..., и красиви традиционни мартеници... Вярно е - за всеки сезон тук може да си имаме  по нещо красиво, ръчно изработено, свързано с нашето детство, нали! В училище сме правили всичко, което изброих по-горе, че и дори и тъчяхме  български черги на онези детски станчета или пък на такива, ръно изработени и с помощта на едно гребенче....
Дали не може да направим един раздел "Труд и творчество" точно за тези цели? С отговорник по трудовата дейност - Freja!  (dani, нали искаше отряд и отряден съвет?    Ами давай, отрядни председателю!  tongue2  Гласуване, това, онова, че то май има и други кандидати за този пост  - Бяло, donaddt...  ) Всъщност, аз съвсем сериозно - какво ще кажете? Обещавам и аз да се включвам!  (Между другото - имам да добавям още готови оригами с указанията за изработването им, ама все ... )




--------------------
 
 
№8 от: Бяло (31 октомври 2008 13:24)
  Аааа, без такива, аз нямам такива претенции.

 
 
№9 от: freja (31 октомври 2008 13:25)
xaxa2 Mай само аз съм се разбрала в тази статия... xaxa2 Спокойно, никой нищо не отрича, никой нищо не предпочита, аз даже много си обичам Хелоуин ok2 . Изобщо - колкото повече празници, толкова по-добре. Но през лятото, покрай дините, се сетих за фенерите на село и понеже наистина не си спомнях истинските им физиономии от детството ми (а вече бях решила да направя един), си помислих, че в Мрежатасигурно ще има снимки. Да, ама нямаше. Нямаше нито един динен фенер! Както вече поясних, харесах си една тиква и направих динята по неин образец. Обаче открих интересна информация за празника. Мислех, че всички я знаят, но май никой не ме е разбрал, затова ще я сложа сега тук. Значи става въпрос за сравнение между Хелоуин и Архангеловден, като се споменава и българския Вси светии:

_____________________

Име на празника: Хелоуин (Halloween)

Описание: Денят на Вси светии в западната християнска традиция е утвърден от папа Бонифаций IV в 853 г., в чест на всички християнски светци и мъченици. Името на празника произлиза от английската дума за "светец, светия" – "hallow". В англ. ез. празника звучи като All Saint`s Day, Hallowmas или All Hallows, а в средновековният английски като All Hallows` Eve, откъдето идва съкратеното Halloween.

Чества се: в нощта на 31 октомври срещу 1 ноември

Традицията: практиките на Хелоуин са тясно обвързани с чествания в Латинска Америка и Испания – Los Dias de los Muertos – Ден на мъртвите. В летящите колибри и пеперуди латиноамериканците виждат душите на починалите роднини. При срещата на двете културни традиции те си взаимодействат и резултата е съвременната празнична обредност на Хелоуин – страховити маски, раздаване на лакомства, поставяне на тиквени фенери по верандите. Всички тези белези са елементи от различни времеви напластявания в тази част на годината, в този момент на преход, когато се прибирала реколтата и така завършвала стопанската година. През този ден древните келти вярвали, че пространството между нашият и отвъдният свят се отваря и сенките на покойниците бродели по земята сред хората. Римската традиция чествала по това време ден посветен на починалите и деня на богинята на плодородието Помона, чийто символ била ябълката, така силно залегнала и в обредността на Хелоуин.

Символа на празника: в такъв се е превърнал страховито изрязаният тиквен фенер с мъждукаща свещ в него придаваща му още по зловещ вид. Наречен е Джек, по името на ирландски ковач които си имал вземане даване с дявола, който пък оставил прокълнатата душа на Джек да се скита по света само с един въглен поставен в издълбана ряпа. В Ирландия и Шотландия светлинките се поставяли в издълбани репи и картофи, в Англия в цвекло, а зад океана в тиква.

_____________________


Име на празника: Архангеловден (Рангеловден, Свети Рангел)

Описание: Съборът на Свети Архангел Михаил и другите безплътни сили (Synaxis of the holy Angels) е постановено да се чества през ноември, деветият месец след март, първият месец от сътворението на света, число отговарящо на деветте ангелски чина посочени от св. Дионисий Ареопагит – серафими, херувими, престоли, господства, сили, власти, начала, архангели и ангели. Miyka`el е бойният вик на небесните армии на иврит, предвождани от Архангела.

Чества се: на 8 ноември

Традицията: според народните представи Архангел Михаил е ангела на смъртта, властник над душите на умрелите, той взима душата на умиращия давайки му ябълка, откъдето се нарича още вадидушник или душовадник. На този ден се почитат починалите предци и роднини и е един от най-големите поменални обреди в календарът на българина. Съботата преди празника се прави Рангелова задушница, на която се раздава за душите на починалите. Според традиционният светоглед осигуряването подрепата на прадедите вещае бъдещо плодородие през новата стопанска година. Празникът е с насоченост – отблагодаряване на прадедите за даденото плодородие и са чества в края на старата и началото на новата стопанската година. В такива моменти на преход в календара българите също вярват, че границите между божественият и профанен свят се отварят и по земята бродят демонични същества. На някои места в България се вярва, че за да напусне този свят душата става муха.

Символ на празника: това е специално приготвеният обреден хлаб наречен Рангелов хляб, Рангелово блюдо.

 _____________________

Любопитно:
1. Архангел Михаил се считал за закрилник на българската армия и държавност, затова през средновековието издигнатите манастири и църкви в полите на Балкана носят името на Архангела, защитавайки подсъпите и проходите към българската столица. Поглеждайки картата на България ще видим низ от черкви и обители разпръснати от двете страни на Стара планина образуващи своеобразна "стена/преграда" пред средновековното Българско царство.
2. Архангел Михаил е един от седемте архангела, останалите са Гавриил, Рафаил, Уриил, Салатиил, Йехудиил, Варахиил.
3. Вси светии или Неделята на всички светии (All Saint Day, Неделя Всях светых) в България се чества в първата неделя след Петдесетница (празникът е подвижен и зависи от мястото на Великден в календара).
4. Като завършек на стопанският цикъл в някои части на България по Голяма Богородица или Свети Илия се правят фенери от издълбани дини.
5. Дни на мъртвите в първите дни на ноември се празнуват из цялото земно кълбо – в Индия като Хинду Дурга или в Япония и празника Бон, през който японците пускат в морето цяла флотилия от запалени фенери, които да насочват душите на починалите през морската шир.
6. Според Франк Джоузеф (Гибелта на Атлантида, 2004 г.) тези и други подобни празници в това време на годината са свързани в появата на метеоритният поток Бета Тауриди.
7. Тиквата (Cucurbita) и динята (Citrullus lanatus) са от сем. Тиквови, клас Двусемеделни, отдел Покритосеменни. За родина на тиквата се смята Америка и Азия, докато динята идва от Африка.

_____________________


Това е . Българският Хелоуин бил през лятото, когато са и динените фенери. А аз не искам да вкарам никакъв религиозен смисъл в коменара си, просто цитирах прочетеното информативно.



P.S. Забравих да благодаря за оценките hi .

 
 
№10 от: Надя (31 октомври 2008 14:13)
Аз съм за клуб "Труд и творчество" към специалните проекти, а председателя е ясен, тя Фрейа сама показа какво може. А Бяло да не се спотайва защото да не извадя някои веществени доказателства.
Хайде, хайде малко пионерска активност на никой няма да навреди. Нали все пак го правим и за децата, ще влязат, ще видят, ще им хареса и ще искат и те да си направят.

 
 
№11 от: furious_kid (31 октомври 2008 15:15)
ФРЕЯ, hi

Няма мърдане от председателското място на
ТРУД И ТВОРЧЕСТВО!

А ЗА КОМЕНТАРА, ОТНОСНО ПРАЗНИЦИТЕ: nomer1

МД(!) Утре е Арахангелова задушница - точно след Хелоуин, което се случва доста рядко...

 
 
№12 от: pepino (31 октомври 2008 23:20)

Ода за динята
или защо е по-добре да изберем диня, отколкото тиква:



1. Тиквите се появяват за кратко по пазарите, докато диня можеш да намериш кажи-речи през цялото лято.

2. Тиквата е трудно за преборване нещо. Не случайно хората са казали: "Бори се като прасе с тиква". Дори с нож бая трудно се реже.

3. Дори и да се справите с цялата операция по мъкнене, миене, рязане, вадене на семки и т.н., какво получавате за награда? Едно не много вкусно месо. Налага се да се овкусява със захар или мед.

4. Динята пък е относително по-лека, относително по-чиста, лесно се реже, семките не се вадят (плюят се или се гълтат) и е много вкусна, без да и добявяш каквото и да е.

5. За да консумираш месото на тиквата се налага едно дълго печене, след което доставчиците на електроенергия могат доволно да потрият ръце - сумата е добра. Динята просто я режеш и лапаш. Най-много да я сложиш за час в хладилника, ама той така или иначе си работи непрекъснато. Значи не плащаш нищо отгоре.

6. Не можеш да напълниш лятно време тиквата с мастика и да я гризкаш сладко-сладко под асмата, нали?

7. Дойде ли се до фенери, не завиждам на онези, които са решили да изрязват очи, уста и зъбки в тиквата. Голяма борба. При динята всичко става бързо, лесно и качествено.

8. Ако сте се ядосали на някой съсед, спокойно можете да отрежете парче диня, да го увиете в найлонов плик, да го оставите да поседи хубаво на слънце, а на другия ден да му го сложите пред входната врата. Крясъците са гарантирани.

9. Същото важи и за самата кора. Не случайно се казва: "Подложи му динена кора." Никой не подлага тиквени кори... защото няма да има никаква полза.

10. Все пак тиквата има и едно предимство. Има вкусни и полезни семки, които ако се изпекат... ооо... а колко време се пекат. Хм, я дайте по една диня и да приключваме!

xaxa2


 
 
№13 от: freja (2 ноември 2008 02:42)

И точка 11 към Одата за динята:

От издълбаното можеш да си направиш скрежина (или, както днес е по-известна, гранита). Просто отделяш семките, смилаш с пасатор всичко червено, добавяш 1-2 с.л. лимонов сок + захар на вкус, слагаш го във фризера и разбъркваш добре на всеки 30 минути. След петото-шестото разбъркване е готово! Вкъщи така изядохме фенера.

Относно "Труд и творчество" мисля, че е по-добре да не го институционализираме. Тъй де, без етикет "отговорник" на челото ще участвам в него по-добреmig_mig . Освен това, тук има толкова сръчни деца, които правят есенни рози, оригами и цели сайтове дори, при това творят без никой да ги ръководи, така че постът май е излишен - със или без ръководител, труд и творчество ще има и занапред, сигурна съмok2.


 
 
№14 от: admin (2 ноември 2008 03:18)
Може ли малка добавка от мен за празника? В западната традиция той идва от любимите ми келти - казвал се е Самин. Иначе, подобни празници има в почти всички митологии и религии (както правилно бе отбелязано по-нагоре, в българските традици еквивалента е празника "Кукери"). При китайците, индийците и анимистичните религии (митологии) - Африка, Австралия, Микронезия и пр. - подобни празници са много по-чести и са свързани с т.н. култ към предците (едновременно гонене на злите духове и призоваване на защита от страна на мъртвите роднини, бащи, дядовци...) . В класическата митология (римска) празниците, посветени на ларите, лемурите, ларвите и подобни свръхестествени духове. 
Мисля си, че нашите традиции са достатъчно интересни и можем да минем без "Деня на вси светии". Всъщност - въпрос на избор.



--------------------
 
 
№15 от: isi (3 ноември 2008 15:24)

Понеже  празниците отминаха...
Отклонение отново за "Труд и творчество":  Е, Freja! Това с отговорника е единствено и само символичен жест на признание от наша страна! Благодарим!  hi  По същата причина държах да спомена и Бяло, и donaddt hi
И все пак, дори "Труд и творчество" да не стане отделен раздел или специален проект, не може ли да прибавим тези творения на сръчните "детски " ръце поне в раздел "Единство, творчество, красота" ?  Нали асамблеята не беше (и не е)  само за литературни произведения?   Или искате те да са си отделно? А някой може и с рисунки на асфалт да се включи след време или с някоя картина, например "Щастливо детство", нарисувана  с водни боички   Kато се замисля сега, рисунката на Бекона на beboran -  не е ли и тя достойно произведение на детското творческо въображение и сръчност
На мен наистина много ми се иска  да са по-лесно откриваеми и фигурките от шишарки, и розите от листа, и дините, и оригамите дори... И в "Галерия" или при играчките  нека стоят, но те там се губят измежду многото снимки, не е ли така? А пък от друга страна  "Единство, творчество, красота" стои позорно празен Надя е права - днешните деца ще влязат тук и ...
Какво мислите?




--------------------
 
 
№16 от: Надя (3 ноември 2008 15:36)
Абсолютно съм съгласна с Иси, и такава ми беше идеята по принцип.
А за отговорника, няма значение, просто трябва да има човек, който да следи за подреждането на нещата там и да провокира останлите към нови творчески успехи.

 
 
№17 от: ive (3 ноември 2008 19:15)

Така е Иси, всички творчески произведения, определено са за "Единство, творчество, красота". ok2


 
 
№18 от: isi (4 ноември 2008 18:44)

Ами аз не чух много възражения (поне засега) и на собствена глава добавих творенията на сръчните ръце и въображението  в "Единство, творчество, красота" Ако имате нещо против или имате друга идея - кажете, ще ги преместим!




--------------------
 
 

Информация
Потребители, намиращи се в група Гост, не могат да оставят коментари за тази статия.
 
 

 
Последни статии
 
 
Кой е тук?
Общо на сайта: 25
Потребители: 0
Гости: 25

 
 
Помооощ!
 
 
Бъди редактор :)

Ако забележите някъде из сайта грешки (правописни, стилистични, логически...) можете да ни помогнете чрез връзка "Съобщете за грешка, оплачете се", която се намира под всяка статия в пълната версия на статиите (видима е само за регистрираните). Ако се отнася за конкретно изречение можете да селектирате определеният текст, след което да натиснете Ctrl+Enter. Ще се отвори прозорец, в който можете да напишете в какво се състои грешката (селектираният текст няма да се вижда в прозореца, но ще го получим в административния панел на системата).

Благодарим ви предварително!

 
 
Други проекти
 
 
Приятели
 
 
Анкета

Ходли ли сте в Мавзолея?


 
 
 
 
Ново в ПУК!