Нашето детство
Влизане в сайта
 
 
Категории
 
 
Специални раздели
 
 
Информация

"НАШЕТО ДЕТСТВО" е некомерсиален проект, посветен на детството на хората от 1960-90-те години. Той бе започнат от Вл. Кромбърг и Данаил Филипов. Сайтът стартира през м. октомври-декември 2006 год. и беше пуснат в мрежата на 12.01.2007 год. (което се счита за рождения му ден) "Нашето детство" придоби сегашния си вид благодарение на усилията на всички негови приятели!
 
 
Календар
«    Април 2020    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
 
 
Архиви
Март 2020 (2)
Февруари 2020 (4)
Януари 2020 (1)
Декември 2019 (1)
Ноември 2019 (1)
Октомври 2019 (6)
 
 
Администрация
Бърза връзка с част от екипа:

Администратори: admin, freja, Надя, InternalError

Редактори: Бяло, Дани, Дона ДДТ, Дългата, Захариса, Зверче, Зико, Зори Джункова, Ели, Иве, Иси, Марулка, Тивесто, Чудакът от 6-ти Б, Цветан, Цонка, Лилия

Официален e-mail:
detstvoto (при) gmail.com

Страница във Фейсбук:
Група "Нашето Детство"

 
Ученически чанти за големи и малки
12-02-2009, 03:32 | Автор: freja | Категория: Училището / Пособия разни-важни
Ще започна - логично - с първолачешката чанта. Тази принадлежеше на сестра ми.

Ученически чанти за големи и малки
Ученически чанти за големи и малки
Ученически чанти за големи и малки
Ученически чанти за големи и малки

Класика.
А моята беше по-различна, даже си мислех, че е уникална, защото ми беше подарък отдалече. Но както установихме с
eli, а после - и с Vladito, явно и тя е била разпространен модел за времето си. Беше от много дебела кожа (или нещо такова, а и на такова миришеше) и не се огъваше, а стоеше винаги във форма. Аз даже си мислех, че е направена всъщност от някакъв много здрав и дебел картон (над 5 мм)... Повърхността ù обаче беше изпъстрена с релефни криви кръгчета - като на куфарите. Може би е било кожа на влечуго? Гигантски оранжев гущер например? winked Защото на цвят чантата беше оранжева. И светлоотразителите по нея - също. А джобчетата и страничните стени бяха сини. Джобчетата бяха две - както тези на сестра ми, обаче не бяха захванати за основното "помещение", а за един друг, по-тесен и голям джоб отпред. В този джоб си държах линийката, боите, флумастерите, даже чукчето, когато ми трябваше за час по труд и творчество. И чак зад продълговатия джоб започваше огромното пространство (разделено на две), което побираше всичко, включително и блока за рисуване. Чантата имаше прекрасни презрамки, като всяка от тях се нагласяше на дължина поотделно. Широки и покрити с нещо меко и мъхесто от вътрешната страна, така че да не се впиват в раменете. Страшно качествена и издържлива излезе, не знам защо сестра ми после не я е ползвала - тя си стоеше като нова! Ако някой сега може да каже и кой е бил производителят и дали изобщо е била българска...

В четвърти клас захвърлих бебешката чанта и ми купиха - както е редно - чанта с една презрамка. Грозна, безлична, от гладка кафява кожа, с по-малки закопчалки, но от същия тип като горните. Носех я на лявото рамо. Винаги! И как не съм се сещала да преметна презрамката по диагонал на другото рамо, как изобщо съм я носела - не знам (сега не бих могла). Беше ми страшно неудобна, свличаше се постоянно, а когато имахме много часове видимо се изкривявах наляво, докато я мъкнех. Е, не бях сама - и всички други ходеха така. Тази чанта побираше по-малко неща. В нея не можех да натъпча гуменките например.

В седми клас дойде модата на едни други чанти - за "големи". Даже се съмнявам да са били измислени като ученически чанти и имам усещането, че ние сме ги пригодили за такива. Бяха направени от някакъв плат и алтернатива в цвета нямаше - всички бяха тъмносини. На пръв поглед изглеждаха компактни, с размери на мъжка чантичка:

Ученически чанти за големи и малки

Но това ципче (средното):

Ученически чанти за големи и малки

се дърпаше и от там, като пеперуда от пашкул, се появяваше същинската прелест:

Ученически чанти за големи и малки

Имаше една преграда и две джобчета. Не знам какво прелестно съм ù намирала, но се радвах, че съм се отървала от кафявата грозотия и също си мислех, че с тази изглеждам пò така... ogledalo Наистина, мислех си го! Въпреки, че и тази, както предшественичката си, вечно неудобно се свличаше от рамото ми.

Ученически чанти за големи и малки

От осми клас (значи след подготвителен - да не си помислите, че синята чанта само една година съм я носила) започнах да ходя на училище с една черна раница, на която пишеше "Mitsubishi", ама едва ли е имала нещо общо с марката. Раница като раница, нищо особено за описване.

После пък дойдоха на власт найлоновите торби с разни красиви картинки по тях и вместо раници и чанти се развявахме с по една торбичка на училище. Не ги развявахме за дръжките обаче, понеже беше по-готино да увием торбата около учебниците в нея, да я прегърнем с две ръце отпред или да я носим под мишница, като папка. А пък боята как излизаше от картинките и как оставаше по дрехите... Но това е друга епоха.

И после завърших.

Добавено от donaddt:
Ученически чанти за големи и малки
Ученически чанти за големи и малки
Ученически чанти за големи и малки
Ученически чанти за големи и малки
Ученически чанти за големи и малки
 
 
Вижте също
 
 
Уважаеми гостенино!
Вие присъствате на сайта като нерегистриран потребител.
Препоръчваме ви да се регистрирате или да влезете с вашето име и парола.
 
 
№1 от: filipovaeli (12 февруари 2009 10:39)
freja браво за находките! Пак ни изненада приятно. Много е запазена първолачешката чанта на сестра ти. Моята не беше толкова шарена. Модела беше същия, но цвета беше скучно кафяв и имитираше някаква дървесна кора. Много добре си спомням материята: дебел гумиран слой и силно пресован плат към него. След време по сгъвките се цепеше. Имаше и такива пенари. После в прогимназията вече ходех с тази - http://detstvoto.net/index.php?newsid=693 , но беше страшно неудобна и грозна. Някои мои съученици си ги изрисуваха целите с химикал / материята беше много подходяща за рисуване/. В осми клас вече ходих с подобна чанта като тази от третата снимка с двата джоба отпред, само че моята беше от друга материя. Нещо като  плат покрит с много тънка кожа, която се белеше на парцали. Имаше варианти с черен или кафяв цвят. По циповете закачахме някакви ключодържатели или подобни дребни предмети. Момчетата ходиха с дипломатически куфарчета, които бяха голяма гъзария. Често се случваше куфарчето да се отвори само в движение и да се изсипят всички учебници на земята. Друг вид: брезентови торби и чанти от противогази. Вървяха в комплект с кубинките.



--------------------
 
 
№2 от: zaharisa (12 февруари 2009 11:37)
Аз не бях виждала такава чанта, обаче оранжевата я знам със сигурност,брат ми имаше точно такава до 3-ти клас . Майка ми твърди, че са немски т.е. може да са много отдалече aviator
Аз в първи и втори клас носех една елегантна шоколадова чантичка с размерите на днешна папка А4 - толкова ми бяха силите и гърба. В трети напипах торбата от противогаз и смея да твърдя, че точно тогава ми беше удобна,  а в пети вече ме беше срам от нея, пък и заради скицника по рисуване тръгнах с едно червено сакче за ръчен багаж на немските авиолинии - обект на голяма завист. После преминах на една кожена командирска чанта, заради която у дома ми се смееха че съм приличала на пощальон от Войната, а накрая, точно както казва Freja минах на шумкащи пликчета.  

 
 
№3 от: mia.yaneva (12 февруари 2009 12:03)
Да, някъде към 5-6 клас и на мен ми донесоха от ГДР кожената оранжева чанта, за която говори Zaharisa, която беше със закопчалките на чантата на Фрея от първи клас. А иначе и в нашето училище модата по чантите вървеше по същите линии, за които говори Zaharisa, само дето пропуснахме момента с найлоновите пликчета, а и момчетата не ходеха с дипломатически куфарчета. Освен торба от противогаз при нас бяха модерни всякакви подобни брезентови торби - аз лично изкрънках от баща си старата му геоложка еднодневка (така се казва тази чанта), която беше точно тип пощальон и много удобна, защото имаше много разделения, място за химикалка най-отгоре и така 10 и 11 клас. Е, моята майка пък понякога вървеше по другия тротоар, за да ме накара да я сваля, но аз победих :) Все пак беше много хипарска чантата :)

А, иначе Фрея, много не съм съгласна, че раниците "Mitsubishi" бяха просто раница като раница . По мои спомени бяха първите общодостъпни български раници (изключая планинарските самари) и масово всички в училище ходехме с такива раници 8-9 клас (1988-89 г.) в различни цветове - имаше черни (моята), тъмно сини, маслено зелени, винено червени... почти нямаше ученик в класа, който да не ходи с такава. После имаше и с два цвята (аз имах зелена с лилави джобове...). Тоест по едно време тези раници бяха знакови като дънки "Panaka" (така ли се пишеше...!?) и маратонки Ромика... 

 
 
№4 от: furious_kid (12 февруари 2009 12:53)
"Mitsubishi" друг път! Плъзналите какви ли не атрибути с японско участие: джапанки, кърпи, якета, сувенири, хранителни стоки (вкл. прословутото "Какино Тане"), бяха плод на първия българо-японски джойнт венчър "Sofia-Mitsukoshi"!!! Да забравите прословутата Мицу-кошница си е просто, просто... АМНЕЗИЯ!!!

 
 
№5 от: mia.yaneva (12 февруари 2009 13:07)

Леле, наистина си е АМНЕЗИЯ! .... Много си прав! От ЕГН-то ще да е :) Ми, като не ми е пред мене... раницата ... Много ме е срам, ма много се смях на коментара!


 
 
№6 от: freja (12 февруари 2009 14:13)
Мицукошницаxixi2 xixi3 xixi2 xixi2 xixi3
Вярно, че така беше, прав си, kid, но пък само в две буквички е разликата, как да я помня след тоооооолкова години . Я разкажи нещо повече за Mitsukoshi-то, ако знаешmig_mig .

 
 
№7 от: zori djunkova (12 февруари 2009 15:36)
Раница Sofia-Mitsukoshi - имах такава черна. Купиха ми я в 5 или 6 клас с доста кандърми. И бях много горда. Фирменият магазин беше на Патриах Евтимий. Голямa мода бяхa...

 
 
№8 от: mia.yaneva (12 февруари 2009 15:54)

Магазинът стоеше до преди няколко години. А тия раници Mitsubishi-Mitsukoshi не се купуваха само от там. Моята май беше от ЦУМ или някакъв друг магазин... Сега се сещам, че имах дори плат за пола с тази фирма...


 
 
№9 от: gamina (12 февруари 2009 17:07)
ееее, на половината ми клас бяха като първата :)

 
 
№10 от: donaddt (12 февруари 2009 20:40)
Фрея, от тези чанти за големи като твоята тъмносиня имах, но от материята, която описва Филиповаели. Точно такива бяха - черни и кафяви и се люпеха. Имах такава черна. При нас по едно време беше модно да се ходи с папки, които можеха да се изрисуват здраво - метал състав или името на някой футболен отбор беше написвано най-често. Слагам някои снимки на папки, е в тях учебник не може да се побере, но нали се правехме на големи,

 
 
№11 от: filipovaeli (13 февруари 2009 10:06)
Вярно  donaddt , и при нас се ходеше с папки, но само момчетата и то в последните класове. А тия материи наистина бяха идеална основа за рисуване с химикал. Имаше май някакви папки с ципове?



--------------------
 
 
№12 от: donaddt (13 февруари 2009 22:25)
Филиповаели, права си. Последната папка е с цип. То не може да се каже, че е 100% папка, може и за чанта да мине. Добавих снимка в друг изглед. Това май са първообразите на чантите за лаптоп или документи. Само дето нямат дръжка за през рамо,

 
 
№13 от: freja (14 февруари 2009 02:15)
Спомних си ги и аз сега тези папки, но май не съм ги виждала често... Или просто съм ги изтрила neznam .

 
 
№14 от: furious_kid (15 февруари 2009 09:58)
Относно "София - Мицукоши":
Първото българо-японско сдружение "София - Мицукоши"-България беше учредено през 1981 г. с Решение на МС при условията на Указ 535/80 на Държавния съвет на НР България. Това е и  първата смесена фирма – ООД в България - джойнт венчър с японските фирми - "Мицукоши" и "Токио Маруичи Шоджи". От българска страна участват най-големите стопански организации: ВТО "Кореком", "Индустриалимпорт", "Интеркомерс", "Винимпекс" ПТО "Пирин", ДСО "Младост", ЦУМ, "Валентина", СК "Рила", ЦНСМ, ДСО "Художествена и сувенирна промишленост"... За съжаление, при последващите промени в страната,  настъпилите неуредици, криминална обстановка и беззаконие прогониха японските фирми от страната. Японските фирми търсят коректност, законност, ред, правила и почтеност. Настъпи ли обстановка като у нас след 90-та година, те напускат.

Единственото просъществувало по-дълго дружество е "Фанук Машинекс" - между японската "Фанук" и българската "Машиноекспорт" ...

А иначе "Мицукоши" е най-големият (и единичен и като верига) универсален магазин в Япония! Той си е туристическа забележителност и задължително място за посещения от поколения насам - още от 17 век, когато е открит прародителят му - магазин са кимона. Представяте ли си, колко ползотворно можеше да е сътрудничеството, ако не бяха "нашенските номера" в приватизацията...

ПП Търсих дълго нещо, което да съм запазил с логото и скоро ще кача една снимка (първо да я направя, де...). Оказа се, че съм горд собственик на "плажен пешкир" (sic! според поизтъркания етикет) с логото на София-Мицукоши!


 
 
№15 от: petia_81 (12 септември 2009 19:42)
Имам чувството че съм живяла в едни и същи години с freja.Моята чанта за първи клас беше абсолютно същата, а и за по нататък чантите ми следваха същия ред.

 
 
№16 от: bella (30 ноември 2009 09:34)
Много исках и аз да имам като чантата на сестра ти, завиждам й, шарена с много цветове, а моята беше кафява с жълти джобове!

 
 
№17 от: batiasko (16 март 2010 00:07)
Май всички сме имали еднакви чанти, произвеждали са ги в 2 - 3 модела :)

 
 
№18 от: ХриС (18 март 2010 12:30)
Sofia-Mitsukoshi  ще ви снимам само една малка пътна чанта, но имам спомени, че и бельо продаваха с това лого - в едни луксозни кутии бяха
Дали да не се пусне нова тема за Sofia-Mitsukoshi какво мислите? Ще изкочат и други неща,постановлението за създаването може да издиря, а мисля и реклама някъде мернах в старо списание ..

 
 
№19 от: chkamr (13 юни 2013 13:06)

English Language School Plovdiv. Official school bag, late 1980ies. On display at Balabanovata kashta, Plovdiv old town. ELS jubilee exhibition.


 
 

Информация
Потребители, намиращи се в група Гост, не могат да оставят коментари за тази статия.
 
 

 
Последни статии
 
 
Кой е тук?
Общо на сайта: 16
Потребители: 0
Гости: 16

 
 
Помооощ!
 
 
Бъди редактор :)

Ако забележите някъде из сайта грешки (правописни, стилистични, логически...) можете да ни помогнете чрез връзка "Съобщете за грешка, оплачете се", която се намира под всяка статия в пълната версия на статиите (видима е само за регистрираните). Ако се отнася за конкретно изречение можете да селектирате определеният текст, след което да натиснете Ctrl+Enter. Ще се отвори прозорец, в който можете да напишете в какво се състои грешката (селектираният текст няма да се вижда в прозореца, но ще го получим в административния панел на системата).

Благодарим ви предварително!

 
 
Други проекти
 
 
Приятели
 
 
Анкета

Трябва ли нов дизайн на сайта?


 
 
 
 
Ново в ПУК!