Нашето детство
Влизане в сайта
 
 
Категории
 
 
Специални раздели
 
 
Информация

"НАШЕТО ДЕТСТВО" е некомерсиален проект, посветен на детството на хората от 1960-90-те години. Той бе започнат от Вл. Кромбърг и Данаил Филипов. Сайтът стартира през м. октомври-декември 2006 год. и беше пуснат в мрежата на 12.01.2007 год. (което се счита за рождения му ден) "Нашето детство" придоби сегашния си вид благодарение на усилията на всички негови приятели!
 
 
Календар
«    Септември 2020    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 
 
 
Архиви
Септември 2020 (4)
Август 2020 (7)
Юли 2020 (4)
Юни 2020 (4)
Май 2020 (1)
Април 2020 (5)
 
 
Администрация
Бърза връзка с част от екипа:

Администратори: admin, freja, Надя, InternalError

Редактори: Бяло, Дани, Дона ДДТ, Дългата, Захариса, Зверче, Зико, Зори Джункова, Ели, Иве, Иси, Марулка, Тивесто, Чудакът от 6-ти Б, Цветан, Цонка, Лилия

Официален e-mail:
detstvoto (при) gmail.com

Страница във Фейсбук:
Група "Нашето Детство"

 
Най-великата заблуда: Дядо Мраз
3-01-2009, 07:35 | Автор: freja | Категория: Архивите са живи / Библиотечка
Тия дни си разглеждах една детска книжка. "Книжка" е несериозно казано, когато в библиотеката ми не се намира четиво - било то за деца или възрастни - с по-дебели корици и листи от нейните. "Златна книга за нашите деца" - за първи път издадена през 1921, после преиздадена през 1974, но купена от мен срещу 5 лева в едно много по-късно, фототипно издание от 1990-1992, т.е. доста години, след като ми е минало времето за детски стихчета. И както си я разглеждах, разкрих най-великата зимна заблуда!
Заблудата за Дядо Мраз!


Не, не, че той не съществувал! - знаете, че това не е вярно.
Имам предвид схващането, че Дядо Мраз бил социалистическа измислица.

Измежду стихчетата в "Златната книга" има едно на Елин Пелин:




Знаете ли кой съм аз,
дядо ви Мраз?
Цяла лед ми е брадата,
от бял сняг ми е косата,
ледни дишам ветрове,
страшни трупам снегове.
Дето щипна - почервее,
дето хапна - посинее.
Бягай в къщи и се грей,
гледай вънка и се смей!

~

И ще кажете - какво толкова има в това стихотворенийце от детската градина!?

Ами фактът, че е писано преди 1921!
Следователно и преди 1944!
И подозирам, че Дядо Мраз е бил известен по земите ни още от 19-ти век (поне) и писателят съвсем естествено го е включил в стихчето. Не знам защо твърдя това, нямам доказателства. Но така си го представям - фолклорен (или не чак толкова) герой, който е бил добре познат на децата, но не се е свързвал с подаръци и празници, а с вледеняващия студ на зимата (някога, когато е била зима). Вижте катринката - да ви прилича на Добрия старец? Не, по-скоро е олицетворение на самия мраз и прадядо на Малък Сечко. Тръпки ме побиват чак stud.

И по някое време се е появил Дед Мороз. Но по кое?... poches
Появил се е и Санта Клаус (него го знаем кога).
И някой е направил една бърканица в приказките...

Накрая режимът свършил и някой друг пуснал мухата, че Дядо Мраз бил социалистическа измислица.

______________
Снимката в статията е от "Българска книга. Енциклопедия", 2004, стр. 83; не ми се щеше да я копирам, но исках да е по-нагледно; ще я заменя с наша собствена, когато я направя.
 
 
Вижте също
 
 
Уважаеми гостенино!
Вие присъствате на сайта като нерегистриран потребител.
Препоръчваме ви да се регистрирате или да влезете с вашето име и парола.
 
 
№1 от: gamina (5 януари 2009 14:22)
Аз мисля че имам изданието от от 1974... или може би малко по-късно... със сигурност е преди 91-92. Дано се пази, ще опитам да я намеря! С картонените страници, с Катето и Джори :)

 
 
№2 от: freja (8 януари 2009 05:20)
Да, с картонените страници и Кетето и Джори .
Аз пак погледнах моето от '91 (или там някъде - не пише годината) и на гърба му прочетох, че... съм объркала годината на второто издание... Вярната година била 1947. За съжаление, нямах възможност да снимам страницата със стихотворението, но следващия път - обезателно.


О, да - и струвала не 5 лв, а 3 и нещо. Не знам откъде съм го запомнила това 5 лева...

 
 
№3 от: dani (9 януари 2009 23:18)
Всъщност дед Мороз е приказен руски типаж от тайфата на Кошчей Бессмертный, Соловей Разбойник, Иванушка Дурак,Василиса и пр. Руската народна приказка "Морозко" сигурно е разказвана векове наред от бабите на внучетата им по деревни и города. В ранните стихове на Есенин има едно много красиво стихче за дядо Мраз (дед Мороз), дано го намеря в нета да го пусна. А иначе добрият старец с чувала си е свети Николай. Но чувалът с подаръците и зелената елха са привнесени като традиция у славянските народи от запад в по-късно време. При нас Рождественските празници са свързани с коледарите, но дядо Коледа не е бил част от коледарската дружина. И наистина комунистите метнаха на гърба на мразовития приказен старец торбата на св. Никола-дядо Коледа-санта Клаус (интересно как го наричат напр. японците), за дa се намали ефектът от "опиума за народа". Най-неприятното в тази история е, че все един ден разбираш, че дядо Мраз е просто измислица. Със св. Николай работите биха стояли по-различно, ама за нещастие по наше време го бяха "съкратили от щат" като "неблагонадежден".



--------------------
 
 
№4 от: isi (10 януари 2009 18:15)
Дааа...

А между другото, според една нова детска книжка в Япония Дядо Коледа е познат като САНТА ОНДЗИ-САН (на мен ми е смешно и ми звучи като измислено, но иначе го пише съвсем сериозно   )
Другото по-интересно (и странно и смешно,  поне за мен   ) име на дядо Коледа е в Китай: ШАНЬ ДАНЬ ЛИОЖАН

Другите НЕГОВИ имена сигурно ги знаете или поне сте ги чували

Исках само да добавя, че на гореспомената детска книжка попаднах тази година, докато търсех подаръче за едно детенце. И всъщност на мен тя много ми хареса, понеже Рождество Христово, Коледа (като български обичаи и като традиции по света), Нова година, Васильовден ... са представени хем по детски, хем много всестранно и съвсем сериозно (дори с преразказ и цитати от Евангелието на Лука, с "Отче Наш", както и с мнооого стихчета, гатанки, приказки, разкази - и за коледуването, и за раждането на божието чедо, и за Дядо Коледа, и за Дядо Мраз (!!! ), и за сурва година, и за пързалките, и за снежните човеци... В тази книжка например има и горното стихче на Елин Пелин за "дядо ви Мраз"



--------------------
 
 
№5 от: freja (30 януари 2009 02:41)
Хм... На мен религията (в частност християнството) и Дядо Коледа/Мраз изобщо не ми се връзват заедно (визирам не св. Николай, а книжката, за която говори isi).

 
 
№6 от: isi (30 януари 2009 09:36)
Тя сигурно тогава религията не ти се връзва и с пързалките, и със снежните човеци...



--------------------
 
 
№7 от: Бяло (30 януари 2009 10:05)
  Ама знаете ли, че гледах един филм, документален, за страната Лапландия, която се намира в горната част на Финландия и там наистина живее дядо Мраз ( и всичките му други имена на всички езици) и ако му напишете писмо, ще получите отговор. Има си екип, който обслужва личната му поща и отговарят на всяко писмо. Даже във филма го питаха дали получава писма от България, и показаха писмо от Яна от Хасково, даже го прочетоха - на български написано... Ако не вярвате - напишете му писмо. Казаха, че отговарят на всички.

 
 
№8 от: isi (30 януари 2009 11:51)
Бяло, знаем - виж ТУК  freja какво ни сподели!

Лелее, какво ви става бе хора! И аз какво се водя по вас!   Какъв Дядо Мраз, каква Лапландия, какви писма,  какви елхи и коледни звезди! Да не би заради този сняг, който този път "нахлу" оттук, от североизток?    Ама май ще вземете да ми оправите лошото настроение!



--------------------
 
 
№9 от: freja (30 януари 2009 16:12)
isi, тя религията поначало не се връзва с мен. Но обичам да си я разглеждам отстрани .
Иначе, погледнато под лупа, пързалките и снежните човеци имат много повече общо с нея, отколкото има Дядо Мраз. Най-малкото от тази гледна точка, че щом Бог е във всяко стръкче трева, значи е и във всяка снежинка. Нали - Той е сътворил природата, следователно и снега. Макар че според мен снегът ни подчинява на една друга религия - религията на зимата и радостта от нея, но това е друг въпрос.
Докато при Дядо Мраз нещата стоят малко по-другояче. Там е намесена и вярата. Освен баналното обяснение, че никъде в Библията не се споменава за Добрия старец, всички рано или късно откриваме, че той е измислица. И не намирам достатъчно религиозна причина, поради която вярващите родители трябва да заблуждават децата си да вярват в една илюзия. Още повече, че в дебелата книга има и едно правило, което казва "Не лъжи!". И едно друго, което казва да си нямаме други богове освен Него. А Дядо Мраз си е божество през първите години на едно дете, както и да го погледнем: трябва да слушаш, за да получиш подарък, той вижда всяка твоя постъпка и си води списък на добрите дечица... Да не говорим пък, че християнската причина за Коледа няма нищо общо нито с Дядо Мраз, нито с подаръци. Може би с велик празник - да, но посветен на Друг, а не на измислени идоли.
И още мога да обяснявам, но окончателно ще разваля настроението на половината сайт, така че е по-добре да млъквам . Аз избрах да вярвам в религията на зимата. И на лятото. И на пролетта. И на всичко красиво .

 
 
№10 от: isi (30 януари 2009 16:53)
А аз имах предвид точно това - в онази книга има за всекиго по нещо. Разни хора, разни идеали. За мен Дядо Мраз си е просто част от същата тази магия (не религия) на ЗИМАТА, от зимния празник, заедно с пързалките и снежните човеци. Нищо друго. За мен той никога не е бил вяра. Дори в детството. Бил е магия и все още е!  Вярата за мен е съвсем друго нещо.  А обикновено в празничните книжки за деца няма нищо за Рождество Христово. А аз пък празнувам точно него! А сякаш в днешно време - поне около мен, по улиците, в медиите -  се празнува дори не Коледа, а се празнува  Дядо Коледа. Всъщност аз съм питала хората около мен - изобщо не ми е ясно защо и какво празнуват, не че не знаят, просто те НЕ празнуват Рождество.  Така че, freja, мисля, че няма да развалиш настроението на половината сайт - повечето сигурно мислят като теб. 



--------------------
 
 
№11 от: furious_kid (30 януари 2009 21:21)
Isi, магьоснице, права си! Дядо Мраз си е част от Зимната магия! Като гледам - за всички нас и тези след нас! (Дано!)
Затова съм съвсем съгласен с теб и с Freja за Зимата!!!

ПП: Само, около християнството и даруването имам някои забележки... Все пак за първообраз на Дядо Коледа е избран Св. Николай (Николаус, Клаус, Миколаш)... А подаръците имат своите корени още в даровете на влъхвите, което съвсем си е пряка отправка към Рождество Христово! 

ППП: А затова, кои са именно съвременните влъхви - най добре ви е посочил О' Хенри...
Защото преобладаващата част от вас, приятели, в коментарите и статиите си, доказвате, че именно вие сега сте влъхвите!


 
 
№12 от: oustaleti (20 декември 2011 21:01)

Да се включа и аз по темата. Горд притежател съм на първото издание на въпросната книжка - това от 1921 година. Книгата е в добър за годините си вид, макар че и времето си е казало думата  em_2 

Относно спора за дядо Мраз, дядо Коледа, свети Николай и т.н. - всички са измислени фолклорни персонажи, т.е. не може да се каже че един е по-автентичен от друг, или че трябва да се почита някой определен. Първоначалният смисъл на почитането на тези дни интервала 20-25 декември е свързан със зимното слънцестоене, със земеделието  - затова е бил празник сред много народи. Но много народи - различни богове. Всеки е измислил своя история и свой герой, за да обясни защо се почитат точно тези дни. 


 
 

Информация
Потребители, намиращи се в група Гост, не могат да оставят коментари за тази статия.
 
 

 
Последни статии
 
 
Кой е тук?
Общо на сайта: 15
Потребители: 0
Гости: 15

Интересности
Книжарничка за стари детски книги, обмен на книги, някои се подаряват
 
 
 
 
Помооощ!
 
 
Бъди редактор :)

Ако забележите някъде из сайта грешки (правописни, стилистични, логически...) можете да ни помогнете чрез връзка "Съобщете за грешка, оплачете се", която се намира под всяка статия в пълната версия на статиите (видима е само за регистрираните). Ако се отнася за конкретно изречение можете да селектирате определеният текст, след което да натиснете Ctrl+Enter. Ще се отвори прозорец, в който можете да напишете в какво се състои грешката (селектираният текст няма да се вижда в прозореца, но ще го получим в административния панел на системата).

Благодарим ви предварително!

 
 
Други проекти
 
 
Приятели
 
 
Анкета

Кой е любимия Ви празник?