Нашето детство
Влизане в сайта
 
 
Категории
 
 
Специални раздели
 
 
Информация

"НАШЕТО ДЕТСТВО" е некомерсиален проект, посветен на детството на хората от 1960-90-те години. Той бе започнат от Вл. Кромбърг и Данаил Филипов. Сайтът стартира през м. октомври-декември 2006 год. и беше пуснат в мрежата на 12.01.2007 год. (което се счита за рождения му ден) "Нашето детство" придоби сегашния си вид благодарение на усилията на всички негови приятели!
 
 
Календар
«    Юли 2020    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
 
 
Архиви
Юли 2020 (2)
Юни 2020 (4)
Май 2020 (1)
Април 2020 (5)
Март 2020 (2)
Февруари 2020 (4)
 
 
Администрация
Бърза връзка с част от екипа:

Администратори: admin, freja, Надя, InternalError

Редактори: Бяло, Дани, Дона ДДТ, Дългата, Захариса, Зверче, Зико, Зори Джункова, Ели, Иве, Иси, Марулка, Тивесто, Чудакът от 6-ти Б, Цветан, Цонка, Лилия

Официален e-mail:
detstvoto (при) gmail.com

Страница във Фейсбук:
Група "Нашето Детство"

 
Тайнствената къща... вече я няма
4-02-2009, 23:06 | Автор: filipovaeli | Категория: Светът на възрастните / Градовете тогава

Това е място което аз не съм виждала, само са ми разказвали за него. Всеки път, когато попадна на информация или снимки за тази тайнствена къща изпадам в едно състояние на страхопочитание. Тъй като в последно време разискваме много интересни места из София реших да пусна тази статия и да разкажете повече за къщата / тези, които са я виждали/. Като за начало започвам с малко информация от интернет:


Всичко около това място изглежда тайнствено. Сигурно затова успява да се промъкне в нас и да остане там завинаги. Изцяло дърворезбованата къща се намира в края на Борисовата градина, до Руското посолство. Много хора са я виждали, но със сигурност тези, които тепърва ще я открият, не са малко. Е, блазе им - очаква ги среща с нещо наистина впечатляващо. Защото, когато влезете в тази къща, пред очите ви като във филм започват да се редят картини, които сте си представяли като малки, докато сте слушали приказки за самодиви, вещици, духове и мъдреци. Когато попаднете тук, осъзнавате, че в сивия ритъм на деня има и места извън времето, където можете да се усамотите и да помислите.

Авторът на тази къща е самоук майстор дърворезбар. Казва се Рачо Ангелов, роден е в село Зимевица, близо до Своге. Има средно образование и никога не е учил дърворезба. Няколко пъти подавал молба да бъде приет като член на СБХ, но тъй като нямал диплома, това така и не се случило. Започнал работа като горски пазач през 1968 г. Те му "заделят" място в гората - тогава се нарича "Парка на свободата", която да пази от пожари и др. подобни неща. Той през своето свободно време започва детайл по детайл да създава този приказен дворец.  Тогава от "Паркове и градини" му разрешили да създаде този дворец, чието построяване му отнело близо 25 години ежедневен труд. Работил е изцяло със собствени средства, никой никога не го е спонсорирал. Умира през 1993 г. и фактически няма наследници, въпреки че според някои слухове имал четирима племенника. Къщата не е паметник на културата. Всъщност приказният дворец се състои от осем постройки, свързани помежду си с коридори. Лабиринтът от фрески и причудливи форми, както и хилядите мотиви върху колони, маси, столове, стълби, тавани, фенери и веранди, са направени от мура и камък. Има и огромни каменни цветя, откъснати сякаш от градината на някой великан.

Дърворезбарят нямал собствени деца и живеел много самотно, (бил е много скромен и никога не се е оплаквал за нищо) много обичал децата. Радвал се на всяко минаващо наблизо дете. За него и творбата му след години направиха късометражен филм и навярно днес се намира някъде в архива на БНТ .Излъчваха го и по телевизията.

След смъртта на Рачо Ангелов къщата, сега собственост на "Паркове и градини" , постепенно запада поради липса на средства за стопанисване. Така вече петнайсет години. Лека-полека цялата й хубост и уникалност отиват в миналото. В момента дворът е склад за боклуци. Ако някоя част от постройката се срути, виновни няма да има по простата причина, че за това място никой не носи отговорност. В двора се мотае назначен пазач, чиято функция при това положение е почти безсмислена. Твърди, че от пролетта започва реставрация.
Много от хората са идвали нарочно за да видят тази къща. Най-лесния начин е да отиде човек в телевизионната кула и да попита някой от старите служители по коя пътека да тръгнеш или тръгваш от старата телевизионна кула посока Руското. Вървиш от дясната страна, покрай трамвайната линия.След като стигнеш последната спирка, която е точно до него, има едно колело (на трамвая) където той върти . Свиваш по негов в дясно и трябва да попаднеш на една малка уличка , която разделя руското от парка. Вървиш по нея и ще я видиш къщичката.

(По материали от в-к "Капитал", StrangerZone и снимки на Митко Иванов).

 

Тайнствената къща... вече я няма

Тайнствената къща... вече я няма

Тайнствената къща... вече я няма

Тайнствената къща... вече я няма

Тайнствената къща... вече я няма

Тайнствената къща... вече я няма

Тайнствената къща... вече я няма

 

 

КОМЕНТАРИ

 

#1 написал: zaharisa (4 февруари 2009)

Мога да добавя, че къщата се намира на вълшебно място в самото начало на гората в известният квартал Изгрев (всички знаем какво е било тук преди да се построи Съветското посолство, сегашно Руско).
Не съм знаела историята на самоукия майстор, но съм се възхищавала много на приказните дървени плетеници. Оттам минава и летният ми пешеходен маршрут след работа, точно по тази пътечка. Мястото наистина се саморазрушава и буренясва, затова и не хуквам да го снимам. Тъжно е, че живеещите наблизо нямат инициатива да си го оправят, защото липсата на собственост и отговорност са голям параван, нали sad
А как блесват детските очи когато го видят за първи път yajuyo това е за снимка.

 

#2 написал: Надя (4 февруари 2009)

Не съм очаквала, че в България може да има подобно нещо!! Жалко, че не са дали шанс на човека да стигне по нагоре и още по жалко, не направо би било престъпление ако я оставят да се разруши.
Тук ми намирисва на "Господари на ефира"...

 

#3 написал: dani (4 февруари 2009)

Преди около година ходихме там с едно другарче от сайта (mig_mig). Видя ми се малко зловеща тая къщичка. Има там разни дървени бухали и змии, но каменните цветя са наистина хубави. Слушахме как при повей на вятъра дрънкат едни дървени висулки по корниза на покрива. Иначе мястото е хубаво за разходка и като запролетее може пак да се поразтъпча дотам да поснимам. Но не знам дали тая къщурка има нещо общо с детството ни? С моето поне- не.

 

#4 написал: filipovaeli (4 февруари 2009)

ДАНИ, много неща нямат нищо общо с моето детство в нашия сайт, но то си е нормално да е така. Просто не добавям коментар. Така че не постъпвай егоистично.А къщата си е от времето на нашето детство, но това го знаят само софиянци. mig_mig

 

#5 написал: mia.yaneva (4 февруари 2009)

Да си призная и на мен ми е малко зловеща тази къщичка, заради същите бухали и змии, за които говори Дани, а и мястото там е доста усойно. Може би, защото съм ходила все привечер. А и защото е точно срещу блоковете на руското посолство и е едно тихо, наблюдавано, пазено... Но ми стана много мило, че ни я показа Ели, че и срам ме хвана, че трябваше чак ти от толкова далеч да се сетиш за нея...
С моето детство конкретно не е свързана, тогава просто никой не ме е водил там, макар че съм си прекарала детството в Парка на свободата, но с това на мъжа ми - да. Той ме заведе да я видя - знае я от дете и всички от кваратала я знаят, значи е свързана с детството ни. Но дори и леко страшничка, на мен ми прилича на къща от руските приказки - дори ако щете на къщичката на баба Яга :) И ми се струва, че просто може да се премести оттам и от това място около охраняваното посолство, където нито може да се играе, нито да се разхождаш приятно и да се сложи на някоя от тревистите площадки в Борисовата градина (и хем за децата ще е изключително приказно, хем ще може да се поддържа...) А ако се изрисува в стил приказките ще бъде съвсем прекрасно!
Май много идеи за подписки и акции станаха :)  

 

#6 написал: filipovaeli (4 февруари 2009)

mia.yaneva, права си че е страшничка. Аз затова я "кръстих" тайнствената къща.

 

#7 написал: felice puba (4 февруари 2009)

Много красиво място! Защо във Варна си нямаме такова?! angry2  Като отида в София, непременно ще я посетя! Обещавам си.

 

#8 написал: filipovaeli (5 февруари 2009)

Мили другарчета, за голямо съжаление ние, които не сме  виждали приказната къща вече няма да можем да я видим. rev Днес ми попадна тази информация:


...или по-точно тъжният край на една приказка...
Преди­ време пуснах в сайта /става въпрос за друг сайт, не "НД" - бел. filipovaeli/ няколко снимки на едно място, което обичам от дете. Пораснах в близост до това място, когато все още имаше само една кула и ограда до нея и често идвах – да му се порадвам или просто да си почина около него. С течение на времето обектите в дворчето се увеличаваха, започна да работи и с тухли и варовик. След 15-20 години се стигна до тази "Приказка".

Преди няколко дни отново минах покрай парка.Няколко младока с работни дрехи го разглобяваха доста несръчно и грубо и го товареха в един микробус. Естествено попитах… Естествено ми отговориха – "Не питай!" Тъжна приказка с тъжен край…


В
България както винаги всички хубави неща се разрушават. Или красят някой дом с дебели и високи стени в богаташки квартал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#9 написал: furious_kid (5 февруари 2009)

Не може да бъде! Толкова съм се разхождал и играл в парка, още докато се строеше това чудо! (Покрай него и Съветското посолство, де...)! На колко приятели (малки и големи) съм го показвал и всеки, независимо от възрастта си ахкаше като малко дете!
И някой е посегнал на едно от най-красивите, самобитни и безкористно построени кътчета на София!? Че то аз само като знам каква техника използваше за сглобките - само специалист-резбар може да извърши едно такова разглобяване! А със сигурност намя общината да се е погрижила да го пренесе на по-добро и достъпно място! Само за нечий частен двор, както казва filipovaeli (отделно голя-а-а-амо БЛАГОДАРЯ! за статията), ще да е заминало! И това НАИСТИНА е за гласност! "Господари на ефира" са едно прекрасно начало на дебат по темета! Хайде да ги уведомим, искате ли?

 

 

#10 написал: zaharisa (5 февруари 2009)

 angry3  Веднага ще прескоча до там и ще ви кажа .

 

#11 написал: filipovaeli (5 февруари 2009)

Да, трябва първо да сме сигурни в информацията. Трябва някой от София да прескочи до мястото и да ни каже. Пък после вече ще мислим за Господарите. zaharisa ще чакаме отговор!!!!

 

#12 написал: zaharisa (5 февруари 2009)

Успях да отида, направих и снимки и с разрешението на Влади и Дани ще ги пусна, може дори в нова статия. На мен също не ми се искаше да излизаме от темата за нашето детство, но след кратък размисълneznam  мнението ми е следното : 
Тайнствената къщичка не е била официална софийска забележителност, защото явно историята и създателят й не са били удобни на времето си. Затова и сред Софийските деца има много, които не я знаят. Също обаче, в цялата страна има много известни неисторически  места, които са част от регионалното детство. Такава е Стената на приказките която разгледахме преди време, а аз не съм я виждала на живо. Такава е детската железница "Пионер" в парка Простор гр.Кърджали, която съм виждала защото тамошни деца са ме водили. Значи, тези места са от нашето детство, дори да не сме излизали извън родните си градове. Когато ни боли за тях - няма твое , мое, нали ?

 

#13 написал: mia.yaneva (5 февруари 2009)

Тоест КЪЩАТА СИ Е НА МЯСТОТО, така ли Zaharisa? Извинявай, но аз не разбрах. Ако наистина се разглобява и се мести неизвестно къде - аз съм ЗА "Господари на ефира" и подкрепям напълно.


#14 написал: freja (6 февруари 2009)

И мен ме интересува: тези снимки от сега ли са? Къщата там ли е? Кажете, моля!!! wassat
Ако някой - който и да е - е позволил тази прелест да бъде разглобена и унищожена, просто не мога да си представя какво бъдеще може да очаква държавата ни! angry2 Аз не го виждам.

 

#15 написал: Любомир Николов (6 февруари 2009)

"14:27 - Краят на една приказка

Малцина са софиянците, които ходят редовно в Борисовата градина и не са виждали поне веднъж прословутата къща с дърворезбите. Тя се намира на ул. Незабравка (каква ирония) до руското посолство. Създадена е от Рачо Ангелов - самоук резбар, който я градил в продължение на четвърт век. Слез смъртта му през 1993 г. къщата пустее. Всъщност нейната съдба е достойна за театър на абсурда. Тя формално е незаконна - мястото е собственост на "Паркове и градини". Самият Рачо е работел като пазач и е имал разрешение да я създаде, но тя в момента нито е паметник на културата, нито е собственост на негови наследници. Формално принадлежи на "Паркове и градини", но дали те имат хабер за нея - отделен въпрос. И така последните 15 години къщата бавно западаше. Казвам западаше, защото от няколко седмици тя усилено изчезва. Липсват огромните китайсти фенери, практичести цялата украса на портата, ажурните каменни каменни цветя са изчезнали яко дим. Така неусетно едно от малкото почти приказни местенца на града е на път да изчезне. Както впрочем се случи с детското градче в началото на ул. Незабравка (от него сега има останали 1-2 къщи), с къщичката на баба Яга (само едни бетонни кокоши крака още сочат мястот й), с детския парк с лодките срещу радиото и т.н. Първите 2 снимки показват как е изглеждала къщата преди време (можете да ги видите в Google Earth - създадени са от allilinin и Недялко Маринов). Останалите снимки са мои - качеството не е добро, защото използвах GSM, правени са през януари 2009 г. Както казва класикът: "останалото е мълчание..."
Краят на една приказка; Развръзката

 

#16 написал: freja (7 февруари 2009)

Може и да е наивно... Не знам.
Но след като се вбесих от ужасната новина, че уникалният комплекс от дърворезба може би вече е разрушен, тръгнах да търся информация дали е така наистина. И попаднах на този блог, в който се споменава за реставратор, работещ по къщичката. Статията е от 15 декември 2008 и предвид последвалия обрат на нещата, може би вече е много остаряла, но все пак реших да се хвана за нея. Като удавник за сламка.
Първо - този реставратор. Щом има такъв, значи някой се е опитвал да прави нещо. Което е добре.
Второ - за къщичката вече има създадена ПЕТИЦИЯ!!! Което също е добре (макар че гласовете в нея са тъжно малко...). Аз пренебрегнах лошите новини и за всеки случай я подписах. Надеждата умирала последна, казват...
Трето - свързах 1+2 и най-наивно си представих, че ако някой отнася части от къщичката незнайно накъде, това може и да означава, че ги отнася за реставриране. Не знам дали го вярвам, но вярвам, че МНОГО го искам!! И си мисля, че ако за това произведение на изкуството все още има и малко надежда, дали не е добре, ако петицията събере повече гласове?... Така, за всеки случай...
И накрая - интерес към къщичката има поне от 2001 година, както ни казва една статия в "Стандарт", към която препраща блогът. Даже японски интерес, представете си!!! Кои ли българи трябва да се засрамят сега? hmmm

 

#17 написал: mia.yaneva (7 февруари 2009)

Аз пък, след твоето разследване, Фрея, hi и след като подписах петицията, се разрових и аз, по стъпките на статията от "Стандарт", към която си направила линк, и открих, че къщата е обявена от Министерството на културата за паметник на културата и община "Изгрев", на чиято територия се намира е сложила снимка на къщичката в сайта си от юни 2008 г. като проверка. Ако е отишъл обектът на реставрация - поне да сложат табела "Обектът е на реставрация до ХХ дата" със знак на общината. На мен ми се струва, че случаят абсолютно ПЛАЧЕ за "Господари на ефира", още повече, че с усилията на Ели Филипова, Фрея и Zaharisa hi, по-голямата част от работата им е свършена. Така, че можем да сигнализираме "Господарите" като им предоставим материалите, които сме открили. Понеже се занимавам професионално с тези неща, аз мога да подготвя едно резюме / материал за "Господарите" с приложение от всичките тук посочени материали (петиция, статии, актуалните снимки на Zaharisa  и пр.) и да го изпратим на "Господарите" от името на НД???  Мога да го изпратя аз по куриер или някой друг желаещ от София или няколко човека можем да се организираме... Аз мога да съм готова с материала в сряда. Ще го пусна на ЛС на включилите се тук с коментари за одобрение :)Дани / Влади - какво ще кажете? Все пак НД е ваш проект,  а ако това е акция от името на НД ще има и по-голяма тежест.   

 

#18 написал: dani (7 февруари 2009)

Ехей, Мия, искаш да кажеш: Фрея / Влади - какво ще кажете? Аз не съм класен ръководител, а прост отряден председател ( и то (понякога) много прост, както казваше един филмов герой:)))

 

#19 написал: freja (11 февруари 2009)

Аз съм ЗА, въпреки печалния си опит от последните 4 години в тази сфера. Но пък настоящата кауза може да извади късмет!
Пиши писмото, mia! yess

 

#20 написал: admin (11 февруари 2009)

Или, могат да се задействат и по (как да го кажа) - можещи и познаващи приятели. Ако ще трябва и моя глас - ЗА с двете ръце.

 

#21 написал: sanchox (25 април 2009)

Уникално !
Като се замисля по света какви нищо и никакви простотии се обявяват за забележителности и се слагат табели, печатат брошури, строят пътища...
Това нещо трябва да е на първа страница в една брошура за София !

 
 
Вижте също
 
 
Уважаеми гостенино!
Вие присъствате на сайта като нерегистриран потребител.
Препоръчваме ви да се регистрирате или да влезете с вашето име и парола.
 
 
№1 от: vayk (19 ноември 2009 20:40)
Аз съм израснал в  квартал Изгрев,който е най-хубавия в София. Живеех на улица Елемаг, на има-няма 200 метра от къщата на Рачо Ангелов,където моята баба ме водеше почти всяка седмица.  Рачо беше голям особняк,но несъмнено безкрайно талантлив дърворезбар,въпреки че това му беше хоби. Сега живея в Лозенец,но често със жена ми се разхождаме в парка и винаги ми става много мъчно като гледам как се руши този чудесен някога дворец.

 
 
№2 от: Калина (17 август 2014 19:33)

Къщичката вече я няма от няколко години, беше си голяма красота, израснах близо до нея и водих познати да я виждат, когато почина Рачо Ангелов имаше период, в който я отвориха за посещение и така можах и отвътре да я видя. Сега части от тази прекрасна дърворезба могат да се видят, разхвърляни из двора на замъка в Равадиново, не в един ансамбъл, а разхвърляни из двора, поне нещо се е запазило, но няма името на създателя.


 
 

Информация
Потребители, намиращи се в група Гост, не могат да оставят коментари за тази статия.
 
 

 
Последни статии
 
 
Кой е тук?
Общо на сайта: 24
Потребители: 0
Гости: 24

Интересности
Книжарничка за стари детски книги, обмен на книги, някои се подаряват
 
 
 
 
Помооощ!
 
 
Бъди редактор :)

Ако забележите някъде из сайта грешки (правописни, стилистични, логически...) можете да ни помогнете чрез връзка "Съобщете за грешка, оплачете се", която се намира под всяка статия в пълната версия на статиите (видима е само за регистрираните). Ако се отнася за конкретно изречение можете да селектирате определеният текст, след което да натиснете Ctrl+Enter. Ще се отвори прозорец, в който можете да напишете в какво се състои грешката (селектираният текст няма да се вижда в прозореца, но ще го получим в административния панел на системата).

Благодарим ви предварително!

 
 
Други проекти
 
 
Приятели
 
 
Анкета

Най-любимия празник?