Главна » Свободно време » Това интересно хоби - Моделизъм
Нашето детство
Влизане в сайта
 
 
Категории
 
 
Специални раздели
 
 
Информация

"НАШЕТО ДЕТСТВО" е некомерсиален проект, посветен на детството на хората от 1960-90-те години. Той бе започнат от Вл. Кромбърг и Данаил Филипов. Сайтът стартира през м. октомври-декември 2006 год. и беше пуснат в мрежата на 12.01.2007 год. (което се счита за рождения му ден) "Нашето детство" придоби сегашния си вид благодарение на усилията на всички негови приятели!
 
 
Календар
«    Октомври 2014    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
Архиви
Октомври 2014 (20)
Септември 2014 (17)
Август 2014 (19)
Юли 2014 (11)
Юни 2014 (11)
Май 2014 (18)
 
 
Администрация
Бърза връзка с част от екипа:

Администратори: admin, dani, freja, tmp, Надя

Редактори: Anakin Skywalker, boysta3, Cvetan, donaddt, eli, isi, ive, marulka, regina, Simpra, ssi, tivesto, zaharisa, zori djunkova, zverche, Айви, Бяло, Зико, катя милушева, Лилия, Цонка, Чудакът от 6-ти Б

Официален e-mail:
detstvoto (при) gmail.com

Страница във Фейсбук:
Група "Нашето Детство"

 
 
Броилка
 
 
 
Това интересно хоби - Моделизъм
4-08-2011, 00:08 | Автор: ivelin71 | Категория: Свободно време

Здравейте! „Подсказаха" ми, че ще бъде интересно да Ви разкажа някои неща за едно интересно хоби – Моделизъм.Мисля да започна с това как аз се „запалих", а после и за моделизма като хоби, направления в него,разновидности и др. подобни.
И така. Първите ми „смислени" спомени за наченки на интерес към направата на модели, са от първи клас. Тогава обичах да си правя фигурки на животни от пластилин и да си играя с тях. Спомням си ,че нашите ми бяха купили от руската книжарница в Казанлък/ първи клас карах там , в у-ще „Никола Ланков"/, книжка –албум за направа на контурни авиомодели. Тя все още си е „налице":

книжка албум

С модели от тази книжка съм участвал в училищна изложба. С порастването ми, за различни празници ми подарявах пластмасови моделчета за сглобяване на ГДР-ската фирма „Пластикарт", купувани от магазини „Млад Техник". Първоначално с помощта на баща ми се учех как се сглобяват, а после полека лека започнах и сам да се справям. В тези години, никога не ми е идвало на ум, че моделите се оцветяват с различни цветове. „Виновна" за това е била, оцветената пластмаса от която бяха направени. Например, пътническите самолети бяха от бяла, танковете бяха от зелена, бойните самолети – сребриста или зелена. Според представите ми, след сглобяване е оставало да сложа ваденките и готово. След доста години, разбрах, че съм бил в грешка. Харесваха ми и събирах модели на кораби, самолети, танкове, влакчета /на „Пико"/. За съжаление, около 1983 г. /не съм съвсем сигурен?!/, закриха моделистката част на „Млад Техник" във Варна, а скоро и целия магазин. Това наложи „сух режим" на увлечението ми по моделизма, тъй като нямаше откъде до се купуват моделчета и се занимавах повече с другото ми увлечение – фотографията. Записах се и в училищния кръжок по „фото-дело". Промяна настъпи през 1992, когато с един съученик от ВВТУ-то/от 1992г следвах висшия курс / се разхождахме след лекции и попаднахме на магазин с „интересна" витрина. Когато приближихме, се оказа че това е магазин за модели /магазина на „Тамия", в една пресечка над Новотел „Европа"/. Влязохме и… Все едно деца в сладкарница. Въздишахме по моделите изложени по рафтовете , припомнихме си магазин „Млад Техник" и въобще все едно че бяхме в детски магазин на желанията. Добре че бяхме големи, иначе сигурно с много бой,сълзи и кандърми щяха да трябват, за да ни изкарат навън. След това откритие , интереса ми към моделизма отново се възроди и започнах да се оглеждам, кога и във Варна ще се появят отново модели . Е, постепенно започнаха да се появяват модели, запознах се и с други „ухапани" като мен. Извадих си на по-близко запазените от ученическите години списания „Моделист-конструктор", „ЮТ-для умелых рук", „Катера и яхты" и няколко книжки. Все още си пазя двете ръководства по корабо- и автомоделизъм. Ето ги:

книжки-ръководства по моделизъм

Последните години започнах да следя руското сп."М-Хоби" и други подобни, да се уча на нови техники, видях как изглеждат боядисаните модели и започнах и аз да се пробвам да боядисвам и… И сега има неща, които все още не умея добре, но се упражнявам за да се науча и т.н.
А сега, ще се опитам да Ви разкажа това което знам за Моделизма.  Моделите са мащабно-умалени копия на неща от обкръжаващия ни свят – техника, хора,животни, сгради и др., но мисля ,че това е известно на всички. Интересното е ,че такива неща са правени от хората още от дълбока древност. При разкопки в Египет, в гробниците на фараоните са открити модели на кораби, има открити модели и от още по-дълбока древност. В по-нови времена, като Средновековието и Ренесанса, понеже за строителството на кораби не са се приготвяли познатите ни чертежи, за да покажат на краля как изглежда поръчания от него кораб, са се правили подробни мащабни модели . Същите са се ползвали като „чертежи" после и в корабостроителницата . През Втората Световна Война, на английските пилоти са показвали модели на вражеските самолети, за да ги разпознават  и да знаят кои са „наши" и кои не. Мащаба в който са били направени, днес е стандартен за стендовия авиомоделизъм -  М 1/72. След войната се появили фирми, които започнали да правят модели  на самолети,танкове, автомобили и др.техники. Сега има много европейски, американски, китайски, руски, украински и др. фирми, произвеждащи модели, допълнителни детайли, комплекти ваденки и други аксесоари, разцветки бои и други „химии"…

За това, какви са видовете моделизми,материалите от които са направени и т.н., ще продължа в следващата част, че стана много дълго!

Към Катя Милушева и всички ,които искат да "разгърна" албума с картонени модели:

































В случай на "нужда", ако някой иска, ще се постарая да "преснимам" много по-добре албумчето ,за да може да се ползват снимките "по предназначение"/ пишете ми за това на ЛС/.
 
 
Вижте също
 
 
Уважаеми гостенино!
Вие присъствате на сайта като нерегистриран потребител.
Препоръчваме ви да се регистрирате или да влезете с вашето име и парола.
 
 
№1 от: bat_mitco (4 август 2011 09:29)
ЧУДЕСНО НАЧАЛО НА НЕДОВЪРШЕНА СТАТИЯ...АМА КАК ТАКА "СТАНА МНОГО ДЪЛГО" ?!...ИЗОБЩО НЕ Е...ЩОТО Е ИНТЕРЕСНО...МНОГО ИНТЕРЕСНО...
ОЩЕ! ОЩЕ! ОЩЕЕЕЕЕ !!!

ОСВЕН ТОВА КАТО ЕДИН КЕВОРКЯН ИМАМ КУПЧИНА ВЪПРОСИ...
  1.ИЗОСТАВИ ЛИ КАРТОНЕНИТЕ МОДЕЛИ, КОГАТО ЗАПОЧНА ДА ПРАВИШ ПЛАСТМАСОВИ...ИМАШЕ ЛИ ДА СЕ ПРОДАВАТ КАРТОНЕНИ...
  2.КОИ ТОЧНО САМОЛЕТИ СИ ИМАЛ НА МОДЕЛИ ОТ ПЛАСТИКАРТ ? СЕРИОЗНО ЛИ СМЯТАШ ,ЧЕ НЕБОЯДИСВАНЕТО НА СТАРИТЕ МОДЕЛИ Е ГРЕШКА ?
  3.ИМАШЕ ЛИ ИЗ МАХАЛАТА ИЛИ В КЛАСА В УЧИЛИЩЕ ДРУГИ МОДЕЛИСТИ ? ИМАШЕ ЛИ НЯКОЙ МОДЕЛ, КОЙТО МНОГО ДА ИСКАШ ДА ИМАШ,НО ДА НЕ УСПЕЕШ ? ВИЖДАЛ ЛИ СИ НЯКОЙ ДА СИ ПАЗИ ПОВЕЧКО ОТ СТАРИТЕ ПЛАСТИКАРТ МОДЕЛИ ?
  4.КАК ТИ СЕ ВИЖДАТ КАТО КАЧЕСТВО НЯКОГАШНИТЕ МОДЕЛИ (ОСОБЕНО ГЕДЕРСКИТЕ НА ПЛАСТИКАРТ ) СПРЯМО СЕГАШНИТЕ...ИЗОБЩО МОЖЕ ЛИ СЕГА ДА СЕ КУПИ МОДЕЛ КАТО ЗА НАЙСЕТГОДИШЕН МЛАДЕЖ ИЛИ ВЕЧЕ НЯМА МАСОВ СПОРТ, А ВСИЧКО Е ВИСШЕ СПОРТНО МАЙСТОРСТВО И ШАМПИОНСКАТА ЛИГА С ГОЛЕМИТЕ ПАРИ ?



--------------------
 
 
№2 от: катя милушева (4 август 2011 09:36)
Разлисти я тази книжка с картонените модели, моля!!! Да ги разгледаме по-подробно?!

 
 
№3 от: ssi (4 август 2011 10:27)
И аз малко се разочаровах, че не си снимал страниците за да ги разгледаме и ние. Едно време имаше доста списания с хартиени модели. Възможно е и сега да има някъде по книжарниците, но има интернет и е много по-лесно да се намери от там. Руските сайтове са ми били винаги фаворит. Това хоби е много хубаво. Жалкото е, че ако искаш да направиш нещо качествено, ти трябват много инструменти, уреди, време и място. Както можете да се досетите от написаното, и на мен ми е хоби и много съжалявам, че нямам време за това. Имам модели които съм правил до преди 4 години, но няма да ги слагам тук, понеже не са свързани с детството (на са правени тогава). Тези които правих тогава, както писах в една друга тема, си заминаха, когато ми донесоха въздушна пушка и установих, че доста реално се пръкаха при улучване със съчма.
Боядисването на стари модели е доста сложна и понякога невъзможна работа, защото трябва да се разглоби вече залепения модел, за да се боядиса и интериора. Хубавото е, че на пазара има доста непретенциозни модели на добра цена. Лошото е, че за да се нагърбиш да боядисваш, като начало ти трябват поне 5-6 основни цвята, които не са много скъпи, но в последствие установяваш, че са ти недостатъчни. След това установяваш, че с четка не можеш да постигнеш много добри резултати и трябва да си купиш аерограф. За него ти трябва компресор. Специални грижи по почистването, от което се влияе качеството на пръскане... Идва осветлението, мястото(което трябва да е големичко, подредено и чисто), и времето (не е хубаво ако си започнал нещо да те извикат някъде и да ти засъхне боята в аерографа). Идват и някои по дребни проблемчета, като "измий си хубаво мивката след като си я оплескал с боя и разредител", изчисти си бюрото от разлетия по невнимателност разредител и "Защо из цялата къща мерише на боя".
Всеки човек си преценява, но за мен остана единсвено проблема с времето...
Ангажиментите като възрастен са доста повече, а за ангажиментите към детето ви да не споменавам. Не се оплаквам, но е факт, че все по-малко време остава за такива работи. Идава и умората след работа. Наистина голям фактор е и подреденоста на която е способен определен човек и способноста му за организация. Познавам хора с деца които могат да ги съчетават тези неща доста добре. Възможно е моето да се определи вече като мързел, но аз не си го признавам. em_2
Мога да кажа, че ще съм много доволен, ако детето ми се заинтересува от тези неща по-нататък и с удоволствие ще помагам, но няма да му го налагам. Засега само умее да ги чупи em_11
Скоро има изложба във Варна, така, че може да отидеш.

 
 
№4 от: nikola13 (4 август 2011 11:01)

И на мен статията ми харесва, но и аз се присъединявам към останалите с искане за снимки на моделите - стари и нови модели - няма значение...


Цитат: ssi
Мога да кажа, че ще съм много доволен, ако детето ми се заинтересува от тези неща по-нататък и с удоволствие ще помагам, но няма да му го налагам. Засега само умее да ги чупи


Подобно на Светлин и аз бих се радвал ако синчето се захване да сглоби някой модел, но за съжаление аз ги купувам и пак аз ги сглобявам...Същото се случваше доскоро с радиоуправляемите модели, което пък ме подсети, че отдавна не съм си играл с някоя кола...
Друго по темата - да споделя, че не успях да си направя радиоуправляем модел, но пък сам стигнах до идеята за лодка, която се задвижва с външно електродвигателче и голяма перка (от вентилаторчето за театър на мама ) .За съжаление преди дваЙсе и няколко години (може да са станали 30) лодката замина в река Дунав и не мога да ви я покажа...


 
 
№5 от: ssi (4 август 2011 12:44)
Скоро има изложба във Варна, така, че може да отидеш.

Извинявам се! Не знаех, че си част от организаторите  на изложбата! Адмирации и успех!
Малко кофти се получи, но така е като не мога да смогна да чета всичко. Извинявай пак!!!

 
 
№6 от: bat_mitco (4 август 2011 13:10)
Цитат: ssi
Хубавото е, че на пазара има доста непретенциозни модели на добра цена.

ОНИЯ МОДЕЛИ НА ПЛАСТИКАРТ СТРУВАХА ОКОЛО 5 ЛЕВА(МАЛКО ПО СКЪПИ МАЙ БЯХА ТУ 144 И НЯКАКЪВ БОМБАРДИРОВАЧ...НО ЕДИН МИГ 23 ИЛИ СААБ СЕ КУПУВАХА ЗА ОКОЛО 2 ЛЕВА) И СЕ СГЛОБЯВАХА ОТ СВАНТА КАТО МЕН ЗА ЕДИН СЛЕДОБЕД...ТОВА ,КОЕТО ВИЖДАМ СЕГА В ИНТЕРНЕТ МАГАЗИНИТЕ И НА НЯКАКВИ ЦЕНИ,НА КОИТО МОЖЕ ДА СЕ КУПИ ВТОРА РЪКА СОЦ ВОЗИЛО  МАЩАБ 1 КЪМ 1...ИЗОБЩО НЕ Е МАСОВ СПОРТ...КАКТО БЕШЕ...СТАНАЛО Е ТОЧНО КАТО ШАМПИОНСКАТА ЛИГА... ИМАШ АБРАМОВИЧ - ИГРАЕШ...МОЖЕ НЯКОГА ДА СИ ОТКЪРТИЛ РОМА, АМА СЕГА СИ В БЕ ГРУПА...КАТО ДУНАВ РУСЕ...МОЖЕ ДА НЕ СИ СЕ ДАЛ НА "ИНТЕР МИЛАНО" СВСИЧКИТЕ ИМ МАЦОЛИ И ФАКЕТИТА В ТЪРНОВО, МОЖЕ ДА СИ НАДЪНИЛ "БАЙЕРН МЮНХЕН" В СТАНКЕ ДИМИТРОВ...АМА СЕГА СИ В БЕ ГРУПАТА...
МОЖЕ ДА СИ ДВУКРАТЕН ЕВРОПЕЙСКИ КЛУБЕН ШАМПИОН, АМА СИ НЯМАШ АБРАМОВИЧ И СИ В АНГЛИЙСКАТА БЕ ГРУПА...

В САЙТА ИМА ЕДНА СТАТИЯ ПО ТЕМАТА, АМА ОБЕЩАЙТЕ ,ЧЕ ЩЕ СЕ ДЪРЖИТЕ МЪЖКИ...ПО-МЪЖКИ ОТ МЕН...ЗАЩОТО АЗ ТАМ В КРАЯ НА КРАИЩАТА СЕ РАЗПЛАКВАМ...





--------------------
 
 
№7 от: ivelin71 (4 август 2011 23:42)
Уау-у-у! Радвам се ,че ви е интересно! Преди да продължа с "повествованието за моделизма", мисля първо да отговоря на въпросите Ви, и за да не се "омотая", ще карам подред.
Към Бат Митко:
  1.  Не съм изоставил картонения моделизъм,но в детските години моделите, които направих не оцеляха до днес ,за да ги покажа.Бяха от сп."ЮТ-для умелых рук". Около 1999-2000г се пробвах отново да направя картонени модели.Това бях :екранолета "ЭСКА-1" и хеликоптерите : "Ми-24А" и "Ми-12/В-12".Ето ги:

екранолет

Ми-24А

Тази зима направих от "ЮТ-для.." ,модела на "ХАДИ-13 Э" и започнах модела на ледоразбивача "Арктика" :


 Освен мен ,картонени модели правеше/и то перфектно/ и  моя съученик Чавдар, но за други не си спомням . Въобще не си спомням дали са се продавали картонени модели.Такива аз имах в сп."ЮТ-для..", а по-късно разбрах че е можело да се абонираме за полското списание за картонени модели- "Maly Modelarz".
 2. От "Пластикарт" имах :"Дасо Меркюр", "Ту-2",  "Ми-6","Бе-6", "Ту-154" , "Ил-62" , "Ан-2", "МиГ-21", "Сааб Дракен", "Су-7", "DC-8", "Ан-12" , "Ан-24" , "Як-40", "Ми-10" , "Ту-114" , "Ту-144", "Ту-20/95"  от "Огонек" - "Ис-3", "Т-34-85" , "КВ-85" , крайцера "Аврора"  и броненосеца "Потьомкин".До днес, от сглобените "оцеляха" - "Су-7" , "Ту-2", "Дасо Меркюр", "КВ-85", "Т-34-85", полу-цели - "Ту-144", "Аврора" и "Потьомкин":
Дасо Меркюр

кораби


 и пожарния катер:
катер
Дали небоядисването на старите модели е грешка,не знам, просто тогава нямаше кой да ми  каже ,че моделите могат да се  боядисват!?Тогава единствено съм боядисвал със сребърната боичка в модела и то не всички. А иначе, си е въпрос на личен избор и възможности, но визуално разликата и ефекта са осезоеми. Ето например как изглеждат ,боядисан и небоядисан модел на танка "КВ-85":
танкове


 3 . Не знаех кои съученици се занимават с картонени модели освен мен и Чавдар/от нашия клас/, вероятно е имало, ама em_18 ?! Със сигурност съм искал да имам и други модели на влакчета ,кораби и самолети, конкретно си спомням ,че много исках модела на нашите дизел-локомотиви 7-ма серия от "Пико" ,но не успях тогава да си го взема.Сега го имам като модел на "Ревел"/ но е стендов,а не електро-механичен/.Някои от приятелите с които съм говорил казаха ,че не са ги запазили,друг се оказа че си пази "Ту-144", ледоразбивачите "Ленин" и "Арктика".Тъй като престанал да събира големите пътнически самолети,имах късмета да ми подари неговия  "Ту-144" em_83 !
 4.Като качество,моделите на "Пластикарт" за мен и досега са хубави/естествено че имат грешки, не са толкова детайлни ../ .Авиомоделите на руските производители обаче,бяха много по-зле,освен това ги правеха от всякаква по цвят пластмаса - синя, жълта.. Например ,сегашните модели на "Еърбъс-330,-340" на "Ревел"/които ги имам/ нямат прозрачни детайли за прозорците в пътническия салон- страничните, ами са с ваденки,докато всичките самолети на "Пластикарт" си имаха прозрачни "стъкла". Като детайлност, новите са малко по-детайлни. Но ето снимка на "DC-8"/ оттогава/ сглобен тази зима и оцветен:

Сега има модели ,които са на ниски/в сравнение с другите/ цени от порядъка на около 10-15лв,но това обикновено са не много детайлни модели на "ЕЪрфикс" и някои други.Цените са от 20-ина лв за средна големина /дължина 20-25см/ модели до ....много.Зависят също на кой производител са, в кой мащаб,вносителя им и т.н.Но определено могат да се намерят модели за "Младежи",които искат да си припомнят тръпката и да задобряват ! Тези от "Висшата лига" са бая "ухапани" и не могат да се "спрат" в търсене на перфектна копийност и детайлност em_122 ! Та Бат Митко ,не се притеснявай ,има с какво да се потренира .Много моделисти продължават да си правят модели за удоволствие ,без да се интересуват от участия по състезания, просто заради удоволствието "да се човъркаш"!
  Към Катя Милушева и всички ,които искат да "разгърна" албума с картонени модели:


Албумчето е качено горе в статията!!!

В случай на "нужда", ако някой иска, ще се постарая да "преснимам" много по-добре албумчето ,за да може да се ползват снимките "по предназначение"/ пишете ми за това на ЛС/.
Следва...



 
 
№8 от: nikola13 (4 август 2011 23:47)
Цитат: ivelin71,
 Следва продължение...

Очакваме го с нетърпение. Благодарско за танковете - бях ги забравил, но сега се сетих, че съм ги сглобявал.

 
 
№9 от: ivelin71 (5 август 2011 00:25)
 Продължение:
  Към  SSI :
Почти с всичко което казваш, съм съгласен. За боядисването на стари модели,вече сглобени, мисля че трудността е относителна. Тъй като тогава ,моделите не бях толкова детайлни,ако се боядисва с четка не е особено трудно, дори и при наличието на ваденките по модела, трябва да се внимава около тях и ще стане. Друг е въпроса,че ако искаш да пръскаш с аерограф,трудности ще има с маскирането на областите.Друга трудност за боядисване ще бъде вътрешния интериор/тук съм съгласен с теб/.Мисля ,че може да се пробва дали някои части не са "хлабаво" залепени и да се отделят без да се счупят,и това би улеснило боядисването. Относно боите и разредителите, повечето фирми вече предлагат и акрилни/водоразтворими/ бои,така че проблема с миризмите може да се каже ,че има "немиризлива" алтернатива.
Както казах,преди не знаех за други списания за картонен моделизъм/тук не включвам отвратително отпечатаните лесни модели в нашето сп."Млад Конструктор/.Края на миналото лято, открих доста руски сайтове за картонени модели и там видях ,че има много полски ,руски, и др. издателства ,които произвеждат картонени модели.Сегашните определено са доста по-детайлни и сложни/ има различни степени на детайлност и трудност. Ако отрядните председатели позволят/ някои от тях са ги набедили за пиратски, та не съм сигурен, мога ли да ги дам тук/, ще Ви дам адресите на сайтовете ,които редовно преглеждам за новости.Ако не, ще Ви ги пратя на ЛС. SSI, прав си ,че да се занимаваш с това хоби трябва свободно време,пространство,инструментариуми др., но всеки от нас се справя според ситуацията в която е! То затова е и хоби, когато можеш и имаш време - се човъркаш. Е, няма как да не е свързано с финансови разходи ,ама когато има пари си взимаш каквото можеш .
Не се притеснявай,че в началото не си разбрал,че съм част от организаторите на Варненските моделистки изложби/тазгодишната ни е трета/. Силно се надявам, повечето от Вас момичета и момчета да дойдете/да имате тази възможност/ на изложбата и да се запознаем "на живо"! А иначе,за изложбата ще направя отделна тема със снимки на експонатите и обяснения .
 Основната част от моделите ми, са правени след 18-тата ми година и строго погледнато са извън "детския" ми период. Но ако това не е голям проблем/ моля отрядните председатели да кажат може или не може!/, за Никола13 и други ,които искат ,мога да покажа снимки на моделите ми!
 Бат Митко,за съжаление модели за 2-3-5 лв ,няма шанс да намериш. Тези цени останаха в детството ни. Сега ,почват от 10-5лв и нагоре, амо то и колко други неща вече са многократно по-скъпи от преди em_8 !
 Нещо Сънчо взе да ме наобикаля и май ще продължа утре, със следващата доза информация em_97

 
 
№10 от: Цонка (5 август 2011 07:36)
Албумчето с авиомоделите е прибрано горе в статията.em_44



--------------------
 
 
№11 от: катя милушева (5 август 2011 10:44)
Ехааааааааааа! Благодаря!!!

 
 
№12 от: ivelin71 (6 август 2011 13:24)
И така ,продължаваме.След неуспешния ми опит снощи, em_15 днес се надявам да успея em_2 ! Ще направя класификация на моделите, според различни признаци.За да не е само скучен текст ,ще има и картинки em_12 !
Моделите най-общо ,могат да се разделят на :
 - стендови/стационарни,неподвижни/ - това са мащабни копия на машини ,тихника,сгради и др.Това са добре познатите ни модели на "Пластикарт" и други като тях
 - самоходни - имат двигател ,но не могат да се направляват от разстояние. Такъв е моя модел на екранолета.
 - радио-управляеми/ сега по-известни като RC-модели/
Според използвания двигател,самоходните биват:
 - с ластичен/гумен/ двиг.
 - с електрически двигатели
 - с ДВГ двигатели
 Радио-управляемите моделите се задвижват с електрически или ДВГ двигатели.За стендовите/ по-добре с тях съм запознат/ ще напиша по-надолу.
Друг признак ,по който се класифицират моделите и моделизмите е, на какъв реален/ има и на измислени, но/  предмет те са умален модел и/или копие:
 - автомодели - автомоделизъм
  -авиомодели - авиомоделизъм
  - бронетанкова техника
  - кораби - корабомоделизъм
  - фигури на хора ,животни, литературни и филмови герои
  - на сгради и съоръжения
  - жп.модели - жп.моделизъм
Самоходните и радиоуправляемите модели,в детските ни години бяха основна дейност на кръжоците и клубовете по моделизми у нас.Не мога да изкажа лични спомени от тях,понеже не можах да се запиша /за причината, не се сещам/ на такъв кръжок.По спомените на приятел,който е бил в такъв кръжок,не са правили стендови модели. Това е било занимание за в къщи.От двете книжки-ръководства ,които имам от тогава/има ги по-торе на снимка/,научих ,че автомоделизма и корабомоделизма имат свои международни федерации.При автомоделизма тя се нарича ФЕМА/Европейска федерация по автомоделизъм/ , а при корабомоделизма е НАВИГА.Предполагам ,че и останалите имат федераци,но не ги знам.Тези федерации имат свои международни правилници и класификации на моделите и съответни състезателни класове и категории.Доколкото знам, при тях няма обособени мащаби.Такива има и са стандартизирани за стендовите модели.
Моделите може да разделят и според материала от който са направени по-големия брой от техните части:
 - дървени
 - пластмасови
 - метални
 - смолни
 - картонени/хартиени
 - от смесени материали
 Металните стендови модели се водят още и дай-каст/ die-cast/ . Такива са моделите на "Мечбокс"  и подобните им .
Стигаме и до стендовите модели.Техния моделизъм ,естествено се води - стендов моделизъм.ПРи този вид моделизъм,най-голямо значение и внимание се отдава на копийността ,качеството на изработка и степента на реализъм и достоверност при пресъздавание на действителните предмети и неща, в изготвяните техни модели-копия.Характерна особеност при стендовия моделизъм е ,че тук моделите се изработват в стандартни за съответния вид мащаби.Ето някои от тях в зависимост от вида модели:
 -авиомоделизъм -  1/144 , 1/72 , 1/48 ,1/32 , 1/35 , 1/24 .Моделите на "Пластикарт" бяха най-често в мащаби - 1/50 , 1 /100 и рядко в 1/72
 -автомоделизъм -  1/43 , 1/24 , 1/25 , 1/35 , 1/ 18 , 1/12 , 1/6
 - бронетанкова техника -  1/35 , 1/72
 - жп.модели -  1/220 ( Z ) , 1/160 ( N ) , 1/120 ( TT ) , 1/87 ( HO ) , 1/45 ( нула 0 ) , 1/32 ( 1 ) , 1/22,5 ( IIm ) , G - по-големи от 1/ 22,5
 - фигури -  1/72 , 1/35 , ? 1/12
 Диорамите са композиции от няколко вида стендови модели в различни количествени отношения.Например, част от самолетна писта,самолет ,фигури на пилот и обслужващ персонал,сгради или съоръжения.Когато участват в конкурси,най-голямо значение се отдава на това ,какво въздействие оказват,вярно ли пресъздават исторически момент и духа му.
Когато събирах моделите на "Пластикарт"/те олицетворяваха тогава стендовите модели за мен/ в кутията на модела имаше : платка/рамка/ с отлетите детайли , инструкция за сглобяване и местата на ваденките,лист ваденки,тубичка ацетоново прозрачно лепило и тубичка сребриста боя. Когато след години попаднах в София, в  магазина с модели на "Тамия"/японска фирма за стендови модели/ ,от продавача разбрах ,че западните фирми/сега вече всички/ предлагат отделно/извън кутията на модела/ голямо разнообразие от лепила,разцветки бои,допълнителни комплекти части и листове с ваденки и други консумативи и аксесоари.
Ето например, какво има в кутията на модела на любимия ми "Ту-154" тогава/от "Пластикарт" в мащаб  1/100/ и сега, новия му модел на "Звезда":















Подобна е разликата и при моделите на танкове, камиони,кораби и др. За съжаление ,цените на моделите не са толкова евтини, колкото бяха в детството ни. В един брой на руското моделистко списание "М-Хоби", имаше въпрос от читател за цените преди години и сега.Отговора не оказа и за мен интересен, и предполагам ,че принципа е бил еднакъв или подобен.А именно, това е било междудържавна търговска "бартерна" политика,позволяща подържане на толкова ниска цена на моделите,която е позволявала масов достъп до тях. .Сега цените, обикновено са от 15лв нагоре и зависят от производителя, мащаба,вносителя и др..Фирми ,като "Revell" , "Airfix" и др.,имат маркировка/ цифрова оценка, от 1 до 5 най-често/, показваща степента на детайлност и оттам и степента на трудност.
Картонения моделизъм ,когато бях малък се олицетворяваше от моделите в рубриката "Музей на столе" в списание "ЮТ-для умелых рук". В Полша тогава е излизало и сп. "Maly Modelarz" ,но във Варна, не си спомням да го е имало по РП-овете.Като абонамент ,не знам?! Тъй като за съжаление,тогава /а и сега/ в София/извинявам се на софиянци,ама така си беше!/ имаше много по-голямо разнообразие на книги,списания,модели и какво ли не,може да са продавали и полското списание за картонени модели?! Благодарение на рускоезичните моделистки сайтове за картонен моделизъм/някои от тях са набедени за пиратски,ама те не се вълнуват особено от това em_46 !/, видях и разгледах/ и си свалих в електронен вид/ продукцията на много полски,руски,немски и други издателства. Това ,което ми направи впечатление е ,че в "ЮТ-.../ трябваше разгъвките за частите да се отделят една от друга и да се прехвърлят върху съответната дебелина картон или хартия, да се оцветят,докато при останалите, това вече е направено още при отпечатването  и комплектоването  на модела като оцветен албум с разгъвки.Оставало е да се изрежат от листите и да се следва инструкцията за слепване и сглобяване.При завършване на модела ,той е едновременно с това и "оцветен"
Ето как изглежда модела на ледоразбивача "Арктика" в сп. "ЮТ-.../ :





 А ето как изглежда съвременен картонен модел :









това са малка част от страниците.
Като цени,сегашните картонени модели също не са евтини,с изключение на изрично отбелязаните като безплатни и най.често предлагани в електронен вид в сайтовете за картонен моделизъм или в сайта на разработчиците.Тъй като мащабите ,които се използват при картонените модели,най-често са 1/33 ,самите модели са с големи размери и като цени са над 20лв/равностйност,зависи и от он-лайн магазина и цената на доставка до България/ и нагоре.
За сега ,толкова.Кавото се сетя още, ще допълвам!

 
 
№13 от: bat_mitco (6 август 2011 18:20)
ЯВНО Е БИЛО МНОГО ПОПУЛЯРНО ИЗ ЦЕЛИЯ СВЯТ...КАТО СИ ПОМИСЛЯ В КУП ФИЛМИ ИМА СЦЕНИ СЪС МОМЧЕШКА СТАЯ ,В КОЯТО ИМА ПОНЕ ЕДИН МОДЕЛ НА САМОЛЕТ...А ФИЛМИТЕ РАЗКАЗВАТ ЗА ДЕЦА ОТ ГОДИНИТЕ МАЛКО СЛЕД ВТОРАТА СВЕТОВНА, ПЪК И ЗА ПО-КЪСНИ ВРЕМЕНА...И СА ЗА ДЕЦА ОТ ДВЕТЕ СТРАНИ НА СТЕНАТА...

ПЪРВИЯТ МИ МОДЕЛ БЕШЕ ТОЗИ...НО ГО СГЛОБИ ТАТКО...БИЛ СЪМ НА 4-5...

ПЪРВИЯ,КОЙТО СИ СГЛОБИХ СЪВСЕМ САМ БЕШЕ...АБЕ НЕ ВИ ЛИ Е НЯКАК ПОЗНАТ ПЕЙЗАЖА...
 
ЛЮБИМИЯТ МИ...СГЛОБИЛ СЪМ ПОНЕ ТРИ...

ЕДИНСТВЕНИЯТ МИ ХЕЛИКОПТЕР...

ПОСЛЕДНОТО НЕЩО,КОЕТО СГЛОБИХ ПРЕЗ 80те...КУПИХ СИ ГО ОТ "МЛАД ТЕХНИК" В ХАСКОВО...БЯХМЕ НА ЕКСКУРЗИЯ В НАЧАЛОТО НА ЮНИ 1982...

А ВСЪЩНОСТ МАЙ НАЙ-МНОГО ИСКАХ ДА СГЛОБЯ...

...И ЗАВРЪЩАНЕТО МИ ...



--------------------
 
 
№14 от: boysta3 (6 август 2011 21:03)
хеликоптер, моделизъм, ссср
Цитат: bat_mitco
ЕДИНСТВЕНИЯТ МИ ХЕЛИКОПТЕР... ПОСЛЕДНОТО НЕЩО,КОЕТО СГЛОБИХ ПРЕЗ 80те...
Бат Митко, пак ме улучи в десетката. Не съм много сигурен , но този хеликоптер много прилича на този на брат ми. Неговия бе хеликоптер СССР на аерофлот, а моя от ония Ту-154 островърхите като западните с човка отпред. Отделно от това после получихме и един ледоразбивач ЛЕНИН. И май имаше и един по-малък реактивен двуместен. Ето вече поместени снимки на хеликоптера и кутията на ледоразбивача в статията "От къщата на баба - 1 (настолни игри)" (там снимиките са в пълен размер, последния отдолу колаж).
хеликоптер, моделизъм, ссср
моделизъм, ледоразбивач ленин
моделизъм, ледоразбивач ленин

 
 
№15 от: bat_mitco (6 август 2011 21:18)
ХЕЛИКОПТЕРЪТ СИ Е ТОЧНО ТОЗИ...А САМОЛЕТЪТ ТИ "С ЧОВКАТА" НЕ Е  ТУ 154, А ТУ 144...ИМА ГО В САЙТА, БИЛ Е НА ВАНЯЯ...ТОЧНО ТОЙ БЕШЕ МАЙ МАЛКО ПО-СКЪП...И В СГЛОБЕН ВИД ИЗГЛЕЖДАШЕ ПО-ГОЛЯМ...МОЯТ СЪУЧЕНИК РУМЕН КАРАЧОРОВ ИМАШЕ СЕРИОЗНА КОЛЕКЦИЯ...МОЖЕ БИ НАД 20 САМОЛЕТА...ИМАШЕ СТАЯ,  КОЯТО СЯКАШ СЕ ПОЛЗВАШЕ САМО ДА СИ ДЪРЖИ КОЛЕКЦИЯТА...ВЪПРОСНИЯТ САМОЛЕТ В ТОВА ЧИСЛО...



--------------------
 
 
№16 от: ivelin71 (6 август 2011 21:21)
Леле-ее! Бат Митко, като гледам двете купчинки на предпоследната ти снимка, ми идват едни мисли и желанияem_114em_30em_56!!!

 
 
№17 от: bat_mitco (6 август 2011 21:28)
Цитат: ivelin71
Бат Митко,като гледам двете купчинки на предпоследната ти снимка...
    А ! ФОТОСМЕШКАТА...МАЙ В НЯКАКЪВ РУМЪНСКИ САЙТ БЯХА...И ВЕРОЯТНО СА САМО КУТИИ...СИГУРНО СА БИЛИ НА НЯКОЙ СТАР КОЛЕКЦИОНЕР, КОЙТО СИ Е ЗАПАЗИЛ КУТИИТЕ...НО ИНАЧЕ РАЗБИВАТ СЪРЦЕТО...



--------------------
 
 
№18 от: ivelin71 (6 август 2011 23:39)
Опа-аа!Забравил съм да отговоря на един въпрос!
Дай-каст моделите,понеже почти над 90% са готови/сглобени и боядисани/ заводски модели,тези които ги събират са колекционери, а не моделисти/процеса на сглобяване и боядисване е "прескочен" при тях/! Има обаче и дай-каст модели ,които са "предвидени" и за моделисти.Те се предлагат разглобени,имат си лист лепенки и дават възможност да си ги сглобиш сам. Има и моделисти-колекционери,които използват за база готовия модел и го преправят в друга негова модификация,пребоядисват го, или добавят нови допълнителни части и елементи, за още по-голяма копийност и достоверност..Но на фона на готовите , сглобяемите са много по-малко като предлагане. Предпочитанията на колекционерите какво да събират, са най-различни.Едни са се спрели на конкретен мащаб,други на конкретна марка,определен клас- камиони,състезателни,соц.марки/ на двете изложби във Варна ,момчетата показаха почти целия соц. автопарк от леки автомобили!/ и други.Като всяко хоби, изискващо място за предмета на колекциониране,някои предпочитат малките мащаби,понеже позволяват повече бройки. Въобще ,зависи от възможностите ти и предпочитанията ти.Аз например, си падам по автомоделите от 70-те и 80-те,по съветските класики като "Лада", "Волга" и другите,по дългите бази на джипките/на по-ъгловатите модификаци като "Нива", "Джийп Чероки" и др/.,някои спортни като "Ламборджини Кунтач" и др. Относно мащабите на дай-каст моделите,от колекционерите разбрах ,че най-голямо разнообразие има в мащаби  1/43 и 1/18 .В мащаб  1/24,нямало толкова разнообразие от модели.
 Диорамите. За тях забравих да спомена ,че се изработват от най-различни материали.При направа на основата и ландшафта ,се използват материали като : гипс,строителни лепила/от тези на прах/,цимент,трески,хартия,пластмаса,газобетонни блокчета и много, много други в различни комбинации.Всичко зависи от това,с кой материал е най-удобно и лесно да наподобиш :истинска пръст,мазилкки,кал,тухли,сняг/за него, един от вариантите бил сода бикарбонат или готварска сол/, водна повърхност и др...Има фирми, произвеждащи различни пигменти,които улесняват придаването на реализъм на обектите/предметите/, чрез просто "боядисване" със съответния пигмент. Звучи "лесно и просто",ама изисква упражнения,наблюдателно око,умения за работа с бои на различна основа и др.
 Сега малко картинки! Те са от експонатите на двете Варненски изложби и са на различни моделисти и колекционери.
 Част от витрината със соц.автопарка:

Витрината от втората изложба, със соц. возила:





"Волга"-та с еленчето:

Няколко диорами:







Жп.модели :

И още няколко снимки на дай-каст модели на со.возила:






Хайде ,и още снимки на модели от двете изложби:











 Приятно гледане em_90 !

Ако искате, мога да кача още снимки на модели /мои и от двете изложби/,за една виртуална изложба на модели! За изложбата ни този месец,  ще направя отделна тема със снимки и коментари.

 
 
№19 от: Цонка (7 август 2011 10:53)

Диорамите направо ми спряха дъха! Не мога да им се нагледам!
Преди известно време, чисто по деЦки, ми беше скимнало да си отлея гипсови "тухлички" в съответния мащаб и да си "построя" модел на къщичка. "Проектът", естествено пропадна още в зародиш - не можах да измисля как да си отлея тухличките em_116. Ми после прозорците, покрива... Както казва Маляка за намерението на Добролюб да стане философ: "Да-да! Така се става, брЪкни си взЕми си."  Не съм се отказала, обаче от намерението си. Някой ден... em_74
Ivelin71, много интересни неща ни показа! Благодаря!




--------------------
 
 
№20 от: Anakin Skywalker (10 август 2011 10:26)
Ивелине, мислех че съм колекционер, ама ти направо ми скри топкатаem_82
Освен класическите моделчета на танкове и артилерийски установки от СССР виждам че имаш и някои от съвремнние моделчета купувани в днешна Русия.
Само ми е чудно как си се стърпял em_18  та не си сглобил показаните две самолетчета Tu-154 на Interflug и Аерофлотem_44
Първият който си сглобих беше Comet 4 на B.O.A.C. (старото име на British Airways) Видях го у големия ми братовчед, той си го сглоби пред мен. После нашите ми го купиха същия от Млад Техник и така се запалих. Впоследствие Дядо Мраз ми донесе свръхзвуковия Tu-144, най-любим, но и най-труден за сглобяване, поради подвижния нос. Другите модели ми бяха:
Tu-114 Аерофлот
Тu-154 Аерофлот
Boeing 727 Pan American
От военните машини имах Миг-15, Миг-21 и показания танк Т-34.
Днешните самолетчета, не само нямат прозрачни стъкла, те са просто рекламни сувенири на авиокомпаниите. Виждам ги да се продават в най различни мащаби по летищата където съм бил по света, но не бих си купил. От тях се излъчва една комерсиалност и нищо повече. Нито развиват творчество, нито техническите ни фантазии.

 
 
№21 от: ivelin71 (10 август 2011 11:49)
Здрасти! Анакин, благодаря за комплиментите,но за да не останете с грешни печатления, трябва да уточня една подробност.Показаните модели на снимките от изложбите, не са само мои,  а на още около 50 участника от цялата страна.За двата модела на Ту-154, едва се сдържам да не ги почна, обаче...Като модели на един от най-,най-любимите и красиви за мен самолети,искам да го направя изключително добре.За сега обаче,  ми липсват няколко консуматива, хубав аерограф и уменията да работя много добре с такъв инструмент. Затова и той,  и няколко други модела изчакват по-добри моменти за влизане в "цеха за сглобяване" ! Относно днешните модели на граждански самолети, аз имах предвид пластмасовите/ и смолните/ , стендови модели за сглобяване. Тези ,които ти си виждал по летищата са дай-каст модели и те са наистина главно рекламни.Имахме и от тях на втората изложба.Реших да Ви покажа още снимки от миналогодишната изложба - гражданска авиация,локомотив , още от диорамите и някои други. Приятно гледане !
Дай-каст модели на гражданска авиация:



Сглобяеми пластмасови и смолни модели на гражданска авиация:





Дизелов локомотив / сглобяем пластмасов модел/ в мащаб  1/35 :



Два ветрохода:



Още няколко диорами / и горните ,но от други им страни/ :



Момент от българската история :


Битката на Орлово гнездо над Шипка:


Поглед към Цитаделата на Варненската крепост:


Български Ме-109 :


Мобилна ракетна установка "СКЪД" в  мащаб  1/35:


Малко на заден план,но ..модел в мащаб  1/4 на легендарния автомат Калашников  АК-47 . Модела се разглобява на същите части както и истинския, само не може да стреля, освен това е изцяло ръчна изработка от дърво и метал!:


За любителите на метални колички- пожарни , "Ламборджини"-та и др.:



Военна техника:



Искате ли още снимки? em_92

 
 
№22 от: Бебо (11 август 2011 20:44)
Ииии, Иво! И тука се намерихме! em_83



--------------------
 
 
№23 от: Кот (6 май 2012 19:47)

Красота! 

И двете изложби съм ги изтървал...


 
 
№24 от: ARTU (29 юни 2012 16:24)

Когато създадох първият БГ сайт за моделизъм на www.scalemodels-bg.com  през 2006-та, мислех че ще мога да върна стаия ентусиазъм, когато правехме моделите на VEB Plasticard по лагери, в училища, и у дома... За съжаление не отчетох, че условията са се променили и някак е трудно да грабнеш съвременните хлапета, които са преситени с доста изкушения. Няма как да го накараш да чете, да лепи, да слуша съветите на по-опитните... Да не говорим, че вместо среда за разпускане, скоро подобни сбирки се превърнаха в места за комерсиализиране. Що се отнася до конкурсите, те се превърнаха в спектакли на тема "аз на теб, пък ти на мен", с абсурдни номинации, само и само да няма сърдити. Защото после сърдитите започват да се оплакват...

 


 
 

Информация
Потребители, намиращи се в група Гост, не могат да оставят коментари за тази статия.
 
 

 
Последни статии
 
 
Кой е тук?

Общо на сайта: (22)

Потребители (1):ssi

Роботи (2): Google, Inktomi Spider

Гости: (19)
 
 
Помооощ!
 
 
Други проекти
 
 
Приятели
 
 
Анкета

Любимия Ви български детски сериал е:

Васко де Гама от село Рупча
Неочаквана ваканция
Рицарят на Бялата дама
Фильо и Макензен
Войната на таралежите
Друг

 
 
 
 
Ново в ПУК!

Големи и малки - Димитър Добревски. 1963

Големи и малки - Димитър Добревски. 1963. Изд. Народна младеж, София. Роман. Българска. І изд. Художник: Симеон Венов. С ил. Формат: 25 см. Тираж: 12 100 бр.  Подв. Страници: 188 с. Цена: 0.59 ...

Гатанки - Мария Георгиева. 1985

Гатанки: За най-малките и начална училищна възраст - Мария Георгиева. 1985. Изд. Отечество, София. Гатанки. Художник: Теодора Стойчева.  С цв. ил. Формат: 28 см. Офс. изд.  Тираж: 100 115 ...

Благородни сърца - Калина Малина. 1988

Благородни сърца - Калина Малина. 1988. Изд. Български писател, София. Сборник. Българска. І изд. Съставител Бистра Ганчева. Художник: Мира Лехчанска. С ил. С портр. Формат: 22 см. Тираж: 60 111 бр. ...

Горе ръцете, Ваше Величество! - Николай Мизийски. 1977

Горе ръцете, Ваше Величество! - Николай Мизийски. 1977. Странни случки върху 64 квадрата. Повест. Изд. Медицина и физкултура. Рецензент: Александър Кипров. Редактор: Дечко Миланов. ...

Няма да се сърдиш

Няма да се сърдиш - Ран Босилек. 1964. Изд. Български писател, София. Разказ. Българска. І изд. Редактор: Ангел Каралийчев. Художествен редактор: Магда Абазова. Технически редактор: Ветка Гуджунова. ...

Приключенията на барон Мюнхаузен - Рудолф Ерих Распе. 1990

Приключенията на барон Мюнхаузен - Рудолф Ерих Распе. 1990. Изд. Народна младеж, София. Сборник свързани разкази. Немска. VІ изд. Преразказал: Ангел Каралийчев. Редактор: Нина Иванова. Художник: ...

Крокодилът Гена и други приказки - Едуард Успенски. 1983

Крокодилът Гена и други приказки - Едуард Успенски. 1983. Изд. Отечество, София. Приказни повести. Руска. І изд. Превод: от рус. Мая Халачева (Крокодил Гена и другие сказки / Эдуард Успенский, 1977, ...