Нашето детство
Влизане в сайта
 
 
Категории
 
 
Специални раздели
 
 
Информация

"НАШЕТО ДЕТСТВО" е некомерсиален проект, посветен на детството на хората от 1960-90-те години. Той бе започнат от Вл. Кромбърг и Данаил Филипов. Сайтът стартира през м. октомври-декември 2006 год. и беше пуснат в мрежата на 12.01.2007 год. (което се счита за рождения му ден) "Нашето детство" придоби сегашния си вид благодарение на усилията на всички негови приятели!
 
 
Календар
«    Ноември 2017    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
 
 
Архиви
Ноември 2017 (1)
Октомври 2017 (3)
Септември 2017 (4)
Май 2016 (1)
Април 2016 (4)
Март 2016 (3)
 
 
Администрация
Бърза връзка с част от екипа:

Администратори: admin, freja, Надя, InternalError

Редактори: Бяло, Дани, Дона ДДТ, Дългата, Захариса, Зверче, Зико, Зори Джункова, Ели, Иве, Иси, Марулка, Тивесто, Чудакът от 6-ти Б, Цветан, Цонка, Лилия

Официален e-mail:
detstvoto (при) gmail.com

Страница във Фейсбук:
Група "Нашето Детство"

 
 
Броилка
 
 
 
Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!
3-11-2015, 18:13 | Автор: Бебо | Категория: Свободно време / Игри и забавления

Това ми беше любимото хвърчило и не само на мен, но на всички деца от квартала - беше култов с роторните си крила и разпространен повсеметно подобно на КДН камиончето, което всяко дете знае. Аз потроших поне 2-3 такива самолета - бяха много леки и фини, а ако при лошо приземяване го забиеш в асфалта, почти сигурно щеше най-малкото да му се смачка "муцуната."

Спомням си, че сме се пробвали и понякога е ставало, да вържеш края на връвта на кормилото на балканчето, да потеглиш здраво напред и с помощта на другарче, който бяга със самолетчето зад теб да го издигнеш във въздуха и така, докато не спреш да въртиш педалите. Много лесни бяха за издигане във въздуха и управление, дори и вятърът да беше слаб. Удоволствие беше и да си го сглобиш сам, като трябваше да се внимава да не се разменят погрешка крилата. Макар че да изглеждаха еднакви, имаше значение, тъй като в противен случай хвърчилото не летеше.

Любимото хвърчило от много отдавна липсва по магазините - просто изчезна заедно с много други неща от детството. Няколко пъти търсих информация в интернет, намерих един един канадски сайт, където ги продаваха - там бяха много красиви и шарени, но и много скъпи. Другият вариант беше да поръчаш цял палет от фабрика в Китай. Вече се бях примирил, че то ще ми остане само един добър спомен, когато преди 2 месеца съвсем случайно го открих в моя роден град на невероятната цена от цели 3 лева!

 

Нямам търпение да ви го покажа:

 

Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!
Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!
Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!
Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!
Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!
Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!

 

Едно кратко видео:

 

 

Съжалявам, че заради шума от вятъра в микрофона не се чува приятното бръмчене на крилата.

 

Не знам дали ли личи от снимките, но този ден поне за малко отново бях малкия Бебо!

 

П.П. Забравил съм да добавя снимки на самолета отблизо! Ето ги:

 

Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!

 

Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!

 

Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!

 ------------

Добавено от boysta3 на 9 ноем 2015, пон:

Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!

*снимка 1 - август, 1983 г.

Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!

*снимка 2 - август, 1983 г.

Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!

*снимка 3 - август, 1983 г.

Любимият Самолет-Хвърчило възкръсна като Птица-Феникс!

*снимка 4 - август, 1983 г.

 *Позволих си да ги прикача към статията на Бебо, за да се видят в по-голям размер. Ако смята, че не е уместно , нека ги премахне и да останат долу в коментара.

 
 
Вижте също
 
 
Уважаеми гостенино!
Вие присъствате на сайта като нерегистриран потребител.
Препоръчваме ви да се регистрирате или да влезете с вашето име и парола.
 
 
№1 от: tivesto (3 ноември 2015 19:17)

Благодаря за милия спомен, Бебо! Аз също го имах това самолетче-хвърчило. Мисля, че беше бяло на цвят! Крилата ми се струваха много крехки и при сглобяването се притеснявах да не се счупят. Много благодаря за припомнянето.




--------------------
 
 
№2 от: Бебо (3 ноември 2015 19:30)

Да, Тивесто, бяло беше! За мен по-трудно беше да нанижа в корпуса оста, в която в последствие се нанизваха крилата. Ако си спомняш, около всяка от тези две дупки на корпуса имаше метално пръстенче, за да не се повреди корпуса при сглобяване.

 

Ето един интересен линк, където има други снимки на този тип хвърчила. Нашите са били соц производство, не знам кой от кого е копирал.




--------------------
 
 
№3 от: kitten (4 ноември 2015 01:28)

Бебо, чудесно е! И да, личи си на снимките, че с хвърчилото в ръка отново си малкият Бебо!




--------------------
 
 
№4 от: Frangata (4 ноември 2015 02:51)

Това го бях забравил изобщо! Ами да, а съм имал поне две! Явно не са били много издръжливи, щом не ги помня. Май бяха бели. Благодаря за статията.

hi




--------------------
 
 
№5 от: Зико (4 ноември 2015 08:31)

Интересно, аз помня едни самолетчета с перка на носа. Май имаха някаква пружинка, която се навиваше и перката започваше да се върти. Тези (като на Бебо) не ги помня. feel 


 
 
№6 от: Frangata (4 ноември 2015 15:37)

Тия с перка на носа бяха чехословашки. Имаше няколко модела в "Млад техник", отдолу имаше не пружина, ами ластик, който като го навиеш, после въртеше перката. Май се казваха "Комар". Проблемът при тях беше, че крилата им бяха от тънък стиропор ("стереопор" както му викахме тогава) и много лесно се чупеха. Иначе се сглобяваха много бързо и летяха добре.

bruuum




--------------------
 
 
№7 от: Зико (4 ноември 2015 22:00)

Да, точно така, ластик беше. wink 


 
 
№8 от: bat_mitco (5 ноември 2015 10:18)

 ОТ ТИЯ ГЕДЕРСКИТЕ(НА СНИМКАТА ДРУГАРКАТА ДЪРЖИ ТОЧНО ТАКЪВ) С ВУЙЧО И БРАТЧЕДИТЕ СИГУРНО СМЕ ВДИГНАЛИ ПЕТШЕСТИНА НАД  СЛЪНЧОГЛЕДОВИТЕ БЛОКОВЕ В БЛИЗОСТ ДО НАШАТА УЛИЦА В ПОЛСКИ ТРЪМБЕШ...СТРУВАХА ДВА -ТРИ ЛЕВА...ВУЙЧО(...А ТОЙ Е ТОЧНО КАТО ВУЙЧОВЦИТЕ В БЪЛГАРСКАТА ФИЛМОВА КЛАСИКА...ВПРОЧЕВМ ОТ ДВЕ СЕДМИЦИ И АЗ СТАНАХ ВУЙЧО... bebe38 ) КРИВО -ЛЯВО КУПУВАШЕ ПО ЕДИН НА НСЯКО ХОДЕНЕ В ТЪРНОВО...ПОНАЖДАХМЕ ОРИГИНАЛНИЯ КОНЕЦ С ПОНЕ ЕДНА "МЕЧКА" МАКАРА...ПОНЕЖЕ МАШИНКАТА БЕШЕ БЯЛА И БРЪМЧЕШЕ ЗДЗДРАВО ИЗНЕРВЯШЕ ВРАНИТЕ В НЕБЕТО...НАЛИТАХА МУ И СЕ ОПИТВАХА ДА ГО СВАЛЯТ...

 




--------------------
 
 
№9 от: Anakin Skywalker (5 ноември 2015 11:07)

Цитат: Бебо
бяло беше! За мен по-трудно беше да нанижа в корпуса оста, в която в последствие се нанизваха крилата.

 

yess

 

Дааа, тези позабравени самолетчета от МЛАД ТЕХНИК. Бебо, благодарности и от мен. oks hi Този принцип на роторните крилца, на въртенето около собствена ос постигаха ефекта на пропелера. Въртящо крило, теглещо или тласкащо витло - принципа на действие е иднетичен. Имах го и аз за едно лято но поради крехката конструкция от чуплива пластмаса, ентусиазма ми мина.

 

Цитат: Зико
Интересно, аз помня едни самолетчета с перка на носа. Май имаха някаква пружинка, която се навиваше и перката започваше да се върти.

Доколкто си спомням бяха играчки от ПИФ. hum-hum Нямах точно такова, но имах едно по-интересно самолетче пак сглобяемо от този комикс. Яркочервено, от здрава и еластична пластмаса. Със стреловидно крило и двоен опашен стабилизатор. С него се имитираше полета на реактивен изтребител. Нямаше перка отпред. В заострения му нос имаше леко продълговато оловно топче. Изстрелваше се нагоре от пластмасова пръчка със здрав ластик на принципа на прашката. Летеше нависоко и правеше интересни лупинги. aviator Някой спомня ли си го? Имал ли го е? Въпросния брой на ПИФ-а е от пролетта на 1982г. За съжаление не мога да го покажа.




--------------------
 
 
№10 от: Frangata (5 ноември 2015 15:48)

Цитат: Anakin Skywalker
Изстрелваше се нагоре от пластмасова пръчка със здрав ластик на принципа на прашката.

Май ги помня. Аз нямах, но някой покрай мен сигурно е имал. Интересно, но никой сякаш не помни (питал съм тук и друг път) едни хеликоптери, които се слагаха на една пластмасова дръжка, голяма колкото тази на доста голяма отвертка, куха, в която имаше навита корда на дълга и тясна макара (за да я видиш, трябва да разглобиш дръжката), и като дръпнеш рязко стърчащия навън край на кордата, който пък си имаше удобно ухо, за което се хващаше, хеликоптерът завърташе яко перката си, отделяше се от дръжката, и излиташе много нависоко. После кацаше - ако имаш късмет, не в клоните на някое дърво. Имал съм поне два вида - по-малък и по-голям. Руски ли бяха или други, не помня.

bruuum




--------------------
 
 
№11 от: Бебо (5 ноември 2015 16:04)

Цитат: Frangata
Цитат: Anakin Skywalker
Изстрелваше се нагоре от пластмасова пръчка със здрав ластик на принципа на прашката.

Май ги помня. Аз нямах, но някой покрай мен сигурно е имал. Интересно, но никой сякаш не помни (питал съм тук и друг път) едни хеликоптери, които се слагаха на една пластмасова дръжка, голяма колкото тази на доста голяма отвертка, куха, в която имаше навита корда на дълга и тясна макара (за да я видиш, трябва да разглобиш дръжката), и като дръпнеш рязко стърчащия навън край на кордата, който пък си имаше удобно ухо, за което се хващаше, хеликоптерът завърташе яко перката си, отделяше се от дръжката, и излиташе много нависоко. После кацаше - ако имаш късмет, не в клоните на някое дърво. Имал съм поне два вида - по-малък и по-голям. Руски ли бяха или други, не помня.
bruuum

 

Помня ги! Перката беше кръгла с 3 или 4 лъча, подобно на Мерцедес емблема. Като се завъртеше перката издаваше много хареактерен звук от движението на въздуха. Само че, това което се издърпваше, не беше ли едно пластмасово назъбено приспособление с ухо за пръста?

 

П.П. Сега като се замислих, то беше само перката, която се изстрелваше май?




--------------------
 
 
№12 от: Бебо (5 ноември 2015 16:14)

Ето, за това се сетих - не е точно хеликоптер. feel 

 

 




--------------------
 
 
№13 от: Frangata (5 ноември 2015 16:13)

Цитат: Бебо
Само че, това което се издърпваше, не беше ли едно пластмасово назъбено приспособление с ухо за пръста?

Удобна дръжка, от която стърчеше края на кордата и имаше ухо за пръста, точно така. Отгоре на дръжката имаше метална ос, на която се слагаше хеликоптера. При достигане на определени обороти, той излиташе право нагоре на десетки метри височина. Бяха именно с три перки.

bruuum




--------------------
 
 
№14 от: Frangata (5 ноември 2015 16:16)

Цитат: Бебо
Ето за това се сетих - не е точно хеликоптер

Не, не е това. Прилича малко, но не. Онова си беше истински модел на хеликоптер, с кабина от прозрачна пластмаса и фигурки на пилоти вътре.

bruuum




--------------------
 
 
№15 от: Anakin Skywalker (5 ноември 2015 16:19)

Цитат: Бебо
Сега като се замислих, то беше само перката, която се изстрелваше май?

 

Точно така, Бебо! ok2  В този случай летеше перката, нямаше въобще хеликоптер към нея. Именно с това зъбчато лостче се изстрелваше тя. А мисля че имам спомен и за хеликоптера на Франгата. По готина играчка беше да лети цял хеликоптер.




--------------------
 
 
№16 от: Бебо (5 ноември 2015 16:25)

Анакине, да, за тази играчка се сетих и аз! Виж по-горе качих снимки на нея - колкото и да е стара, все още се продава!!! Между другото, бях забравил да кача снимки в близък план на хвърчилото, но преди малко ги добавих горе в статията. yess 

 

П.П. Ако ми попадне инфо за вертолета на Франгата, ще го кача и него.




--------------------
 
 
№17 от: Цонка (5 ноември 2015 16:30)

Ето го на Франгата хеликоптера:


Изписах "Вертолет игрушка ретро" и първата картинка беше той. И на мен ми е познат.




--------------------
 
 
№18 от: Бебо (5 ноември 2015 16:33)

Браво, Цонке!

 

Аз намерих един по-модерен! wink 

 

 

 

 

П.П. И още два!

 

 

 

 

 




--------------------
 
 
№19 от: Frangata (5 ноември 2015 16:36)

Точно този е! Благодаря. Значи са били руски, все пак. Това е по-малкият модел, а имаше и по-голям и сякаш по-хубав. Та това нещо летеше по-високо и от най-високите дървета.

bruuum




--------------------
 
 
№20 от: Anakin Skywalker (5 ноември 2015 16:37)

oks Много е яко! Сегашните моделчета като че са по-пипнати, по-качествена сглобка предлагат и по красиви са на вид.  И на онова "реактивното" fellow  отдолу точно под пилотската кабина му беше кукичката за закачване на ластика и след като летеше известно време по своя си траектория накрая "кацаше" не съвсем меко, но не се чупеше и не се разпадаше веднъж сглобено. В този ред на мисли се подсетих и за една друга оригинална играчка - количка амфибия задвижвана от струята на надуто балонче. На задния капак имаше вместо спойлер монтирана тръбичка на която от единия край се поставяше балончето, а от другия край се надуваше и като я пуснеш на земята се изстрелваше напред като болид. bruuum  Много ефикасно се използуваше механиката на флуидите при тези френски играчки.




--------------------
 
 
№21 от: Frangata (5 ноември 2015 16:41)

А че то щом имало и съвременни такива, направо да ходя да купувам!

lol




--------------------
 
 
№22 от: Бебо (5 ноември 2015 16:44)

Цитат: Frangata
А че то щом имало и съвременни такива, направо да ходя да купувам!
lol

Ами да, Франга, даже са с ергономични дръжки! wink 




--------------------
 
 
№23 от: Frangata (5 ноември 2015 17:53)

Системата на тия хеликоптери е хитра - няма батерии, няма двигатели, ел. мотори и пр. Но се вдигат на височина поне колкото осеметажна сграда и отгоре, доколкото помня. Само трябва да си на поляна и наоколо да няма къщи, ел. стълбове и дървета, защото после ще трябва да се надяваш някоя милозлива птица да ти свали играчката от клона, намиращ се на тридесетметрова височина.

wink




--------------------
 
 
№24 от: tivesto (5 ноември 2015 18:28)

С тази хубава статия на Бебо се отприщиха такива позабравени спомени... Сега като изчетох коментарите, ми стана ясно, че съм имал всичките тези летящи джаджи, за които говорите. И хеликоптерчето, което Цонка ни показа и тази кръгла перка, която Бебо припомни и самолетчето, което се изстрелваше с ластик и Анакин помни и онова, за което Зико се сеща с перката и ластика... Абе всичко летящо съм имал...

Чичо Петър Тончев /който не ми е чичо, но си го знаех като чичо Петър/, беше художествен редактор в Народна Младеж. Рисуваше много хубаво, даже ми е правил портрет с флумастер. Та чичо Петър имаше ателие за авиомодели. Правеше радио управляеми самолети и всякакви други летящи джаджи. Та като идваше на село на голямата поляна да ги управлява ми носеше от София интересни модели на самолети. Много се гордеех с една Полароид снимка, на която съм с тези огромни /според мен/ радио управляеми самолети. Чудя се сега, къде ли е тази снимка? Може някога да я открия... А сега се сещайте и за другите летящи машинки...




--------------------
 
 
№25 от: boysta3 (9 ноември 2015 22:04)

Здравейте и от мен. Прекрасна статия, Бебо!

Статията ме накара да потърся едни малки черно-бели снимчици от Ахелой, 1983 г., август.

В моите спомени е останало това , как с невороятна радост търчах волен по плажа и дърпах самолетчето, което пърхаше със своя специфичен звук на крилете. 

Факта, за едно дете, че със свое усилие създава нещо толкова необикновено за него, нещо което лети и пърха все по-силно и лети по-бързо, колкото по-силно то тича, ме изпълваше с невероятно усещане за свобода. 

Както се досещате, подобна покупка, пък макар и 2-3 лв, за едно дете, или специално за мен, такива играчки си бяха цяло събитие и на тях се отдаваше цялото внимание и максимална дълга експлоатация... Не си спомням дали е оцеляло самолетччето след това лято... Други снимки нямам от следващите лета... Така че е истински шанс да го имам запечатан този детски спомен. 

А и , поздравления за Бебо, че създаде тази статия. Самолетчето на НД и това хвърчилно такова, са символ на едно и също нещо - волността и свободата на детсткото (човешко) същество.

Ето една от снимките, които публикувах най-отдолу в статията на Бебо. Общо 4 са.

ахелой 1982 август1


 
 
№26 от: anni (13 ноември 2015 22:16)

Лелее, страхотни снимки, Бебо и клипчето също. Изобщо не съм виждала на живо такава прелест, но подобна радост изживях, като пуснахме  на дъщерята (когато беше малка,де) едно шарено,приличащо на птица хвърчило и хукнахме като идиоти след вятъра да го гоним.?




--------------------
 
 
№27 от: Бебо (26 ноември 2015 18:09)

Чудни снимки, Бойста! bravoo Благодаря ти, че ги добави! yess Неочаквах, че има още такива снимки с това самолетче. grabgrab 




--------------------
 
 

Информация
Потребители, намиращи се в група Гост, не могат да оставят коментари за тази статия.
 
 

 
Последни статии
 
 
Кой е тук?
Общо на сайта: 12
Потребители: 0
Гости: 12

 
 
Помооощ!
 
 
Бъди редактор :)

Ако забележите някъде из сайта грешки (правописни, стилистични, логически...) можете да ни помогнете чрез връзка "Съобщете за грешка, оплачете се", която се намира под всяка статия в пълната версия на статиите (видима е само за регистрираните). Ако се отнася за конкретно изречение можете да селектирате определеният текст, след което да натиснете Ctrl+Enter. Ще се отвори прозорец, в който можете да напишете в какво се състои грешката (селектираният текст няма да се вижда в прозореца, но ще го получим в административния панел на системата).

Благодарим ви предварително!

 
 
Други проекти
 
 
Приятели
 
 
Анкета

Любимия ви учител преподаваше по:


 
 
 
 
Ново в ПУК!