Нашето детство
Влизане в сайта
 
 
Категории
 
 
Специални раздели
 
 
Информация

"НАШЕТО ДЕТСТВО" е некомерсиален проект, посветен на детството на хората от 1960-90-те години. Той бе започнат от Вл. Кромбърг и Данаил Филипов. Сайтът стартира през м. октомври-декември 2006 год. и беше пуснат в мрежата на 12.01.2007 год. (което се счита за рождения му ден) "Нашето детство" придоби сегашния си вид благодарение на усилията на всички негови приятели!
 
 
Календар
«    Февруари 2020    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 
 
 
Архиви
Февруари 2020 (1)
Януари 2020 (1)
Декември 2019 (1)
Ноември 2019 (1)
Октомври 2019 (6)
Септември 2019 (4)
 
 
Администрация
Бърза връзка с част от екипа:

Администратори: admin, freja, Надя, InternalError

Редактори: Бяло, Дани, Дона ДДТ, Дългата, Захариса, Зверче, Зико, Зори Джункова, Ели, Иве, Иси, Марулка, Тивесто, Чудакът от 6-ти Б, Цветан, Цонка, Лилия

Официален e-mail:
detstvoto (при) gmail.com

Страница във Фейсбук:
Група "Нашето Детство"

 
Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!
30-11-2009, 13:07 | Автор: mia.yaneva | Категория: Нашият дом / Домашни задължения
Отивам на село уж за череши, но с тайната мисъл да търся артефакти. Отварям вратата на кухнята и що да видя – заварвам това:


 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

 

Кой не знае ВЕРОТО? Кой не помни за него? За неговия мирис и цвят! Кой не са го тормозили да мие чинии!

 

Класика! Резидаво зелена бутилка – типичен цвят за повечето опаковки на всякакви препарати от нашето детство с типична полу-прозрачна-полу-бяла-полу-сива капачка. Реже се, преди употреба! Твърда доста, дебела ножица пригответе – по възможност стара, защото от верото не се знае какво ще стане на метала hum-hum :)

 

Ярко синьо шише – по-ново ще да е от зелената класика. Направо му се чудя – как са докарали този ярък цвят, който не беше никак характерен за нашите пластмаси. 


Всем известна кутия от сладолед – използвана за съдържание на някакъв прах на топчета като стиропор, който татко донесе от Геоложкия институт за търкане на чинии – перлит, мисля. Лекичък, не мирише – голямо изобретение. И мрежичка за търкане – сега от такива се продават в галериите лампи... Но всъщност на село основно чиниите се търкаха с фин пясък, особенно тези, които се миеха на чешмата на двора със студената вода.

 

Ха сега, някой да намери опаковка сива и да се сети как се казваше оная кафяво-охрава паста за миене на чинии, като маджун. Миришеше особено, но миеше чудесно. Перла - Мерла, как ли се казваше? (КОРАЛ - бел. Мия)

 

Моята гордост:

 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

 

Всички запаси, намерени на село. Може би всички възможни разфасовки и опаковки от Веро. neznam Различни надписи, различни капачки. На червеното шише чак модернизирана капачка, със запушалка! По-интересното е, че в зеленото шише с червената капачка, течността е останала непокътната, нищо че пише "трайност 2 години" – помирисах, пипнах, измих fellow Същата конситенция, същият мирис. Значи, не е била зле химическата промишленост, де. Сивото шише е цяло-целеничко. Неотворено. От военно-временните запаси.

 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще попита някой – как тези бутилки и тази лепкава течност бяха свързани с нашето детство? С моето поне с няколко неща – почвам с по-безобидните:

1) Неизменната миризма на Веро. И досега ми е в носа, само дето мож ли го описа!

2) Така ни се е запечатало в съзнанието на това поколение, че и до днес веро казваме на всеки препарат за миене на чинии. А как ли му казват другите?

3) Споменът за този неопределен сиво-шарен-остатъчен цвят, който май децата от другите държави не познават... Имах чувството, че смесват различни пластмаси от вторични суровини (раздлено събиране демек :) и ги въртят в големи казани до полуеднородна маса и не слагат допълнителен цвят. Едва ли е било така, никога не съм имала възможност да питам някой сведущ, но така си представях процесът довел до този неопределен цвят. И си мечтаех за истински цвят... Като отидох за първи път в чужбина като дете даже верото ми се виждаше невероятно! Представяте ли си! На едно дете – верото да му се вижда невероятно... Не кукла, не камионче – верото.

4 (!) И също е свързано с най-лошото – графикът за вдигане на масата и миене на чинии. Татко го въведе, когато бях на десет и се изпълняваше до някъде същата възраст на брат ми, който го съботира и не се включи. Първо разчертан, после разпечатан на първите мастилно-струйни принтери – леко размазан на плочките над мивката.

 

 

Всичко това, произведено тук:

 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

фев. 2009 г.

 

Ха сега де, кой на кого е кръстен? Верото на Верила или обратното!?


Иначе, тази стена още си стои в един град на няколко другарчета, да видим кой ще си я познае...


(Още два погледа към същата стена - от freja, септ. 2009 fellow:)


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите! 


 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

 

Перилен препарат. Без думи, всичко си му пише. Пък и никак не е свързан с детството ми, освен че вероятно успешно е перял петната от трева, неуказани тука, по колената на панталоните ми и другите дрехи. Все пак от село е тоя препарат. Изветрял е обаче, мирис не му е останал и е на топка вътре.

 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

 

Друг перилен препарат, по-модерен изглежда. Че и на английски надписи има. Сигурно за износ, а?

 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Трети перилен препарат. Хубаво кръстен – с име на жена... А мъжете пералня не пускат ли!?!? Ама толкова подгизнал с времето, че нищо не се чете.

 
И течна синка за пране ЕФИР - добавена от isi
Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!
Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

И синка на прах - от Undo: купена от дядо й да тонира латекс към 1975-78 г. 
Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

И БЕЛФАЙН (това пък какво е? :) - от Hris

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!
Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!
 

Други стоки от този характер за дома. Български!

 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Да лъсне печката след изкипялата манджа :)


За Жигули-то на чичо :) Лъснато си беше, спомням си!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

 

И други от тогавашните ремонти на къщата:

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

 

О, това да се пази далече от децата! Явно за бъчвички за ракийка, винце... А пък на моя дядо, чичо и татко за какво са им били, знам ли. Като никой не правеше вино и ракия.

 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!

 

Спирт в кашон от Винпром... Интересно. Сигурно лилав или син вътре, да не го гаврътне някой. Поне така помня от нафтовата печка. Хипотеза на археолога, артефакт липсва :) Пък село без спирт бива ли.

 

 

 

 

Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Без реклами на производители, моля!!! Реклами, какво е било това нещо...


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ами туй то, това е останало от ремонта за другия път :)  Другото в "1001 стоки" го търсете!


* * *


И още битова химия, с любезното съдействие на mchukanov:


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Това бабите го слагаха като прибират вълнените дрехи в гардероба, да не ни изядат палтата молците до зимата. Уф, как гадно миришеше, и няма измирисване. Но и живата лавандула, която баба слагаше на село в гардеробите със същата цел също не беше от най-приятните. И досега, на мен поне, това са ми най-омразните миризми... Особено не ги обичам върху себе си:)


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Това ми стана НАЙ-ЛЮБИМО още като го видях! За първи път виждам такова чудо на чудесата! malee2 uuux malee2 Ако някой е виждал и го помни да каже за какво се е използвало. Може би, за път или на планина преди хартиените листчета сапун. Може би пак на път, но за пране. Може би е пък е по-икономично от нормалния сапун... Може би пък... допълвайте :) Лошото е, че няма етикет на гърба - така хубаво да си опишат за какво и как се ползва. Може би е било очевидно.


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Ще излезеш на двора като измиеш чиниите!


Този ГДР-мански спрей и аз го помня от детските ги готини. Беше кът и много се ценеше. Стъклата светваха. Но естествено, след като първо са търкани с парцал, кожена гюдерия и сапунена вода и вестник накрая. Де ти едно време тая разточителност на препарати като сега!







 

 

 

 
 
Вижте също
 
 
Уважаеми гостенино!
Вие присъствате на сайта като нерегистриран потребител.
Препоръчваме ви да се регистрирате или да влезете с вашето име и парола.
 
 
№1 от: isi (30 ноември 2009 13:26)
Еее, по-добър отговор на въпроса на Ели в Бюро ИС за цвета на шишето ВЕРО просто не е възможен!
Страшно интересно!  Браво, Мия!
А аз може ли да добавя към праховете за пране нещо друго? Сега и то си откри мястото :)))



--------------------
 
 
№2 от: mia.yaneva (30 ноември 2009 13:37)
Ма добавяй, разбира се!

 
 
№3 от: ХриС (30 ноември 2009 13:45)
Ех тези шишета няма как да не са свързани с нашето детство  yess Виж това перлита /скала, изпечена и раздробена на шупли на много висока температура/ не знаех, че може да се използва за миене на чинии. Но мисля да пробвам тия дни

 
 
№4 от: zaharisa (30 ноември 2009 13:52)
Ама моля те Мия, разбира се на село без спирт за горене не може. Няма цяла печка да се пали за пърлене, я prase
Шишетата от Веро направо ме върнаха в ДГ. Там бяхме убедени, че са кръстени на нашата леля - Вера smile24

 
 
№5 от: isi (30 ноември 2009 13:56)
А баба пък май миеше мазните съдове с пепел от печката и хич не харесва тези химии - май не мисли, че  съдовете с тях стават по-чисти :))

Мия, а онази стена да не би случайно де в Търново? Аз отдавна не съм била там, де...



--------------------
 
 
№6 от: mia.yaneva (30 ноември 2009 14:19)
А не - в Търново не е :) По-надясно...

 
 
№7 от: Чудакът от 6-ти Б (30 ноември 2009 14:36)
Еее, страшни находки, нямам думи Мен пък никога не са ме карали да мия чинии и не си спомням миризмата на верото, но шишетата съм ги ползвала за пръскане. Сега май нямат достоен заместител:( що се отнася до името, Веро идва от Верила. Как би могло иначе?!? 

 
 
№8 от: mchukanov (30 ноември 2009 14:40)
   Мия nomer1 hi чудно!
Онази паста, за миене, в едни кутии, като за радиоактивен отпадък, не се ли наричаше "ИКОНОМИЯ" Ех, че чудеса наизвади - кутийката с щъркела ставаше за телефончета с канап bruuum А какви сапунени балончета ставаха от ВЕРО-тооооо hiphip



--------------------
 
 
№9 от: ХриС (30 ноември 2009 14:49)
Аз да си призная, че като малък с кой акъл съм опитвал от това Веро и много горчеше, а и се пенеше. Затисках го с краставици, но пак си беше гадно на вкус  Е и бой ядох, ама пък иначе няма да запомня тази случка

 
 
№10 от: isi (30 ноември 2009 14:53)
Мия, а би ли жертвала едното шише, за да ни направиш един бластер?  От горната част, с една пръчка ...  май така беше  :))) А от долната част може един моливник  с назъбен горен  край?



--------------------
 
 
№11 от: Cvetan (30 ноември 2009 14:57)

Добре, като измия чиниите ще изляза на двора, но кой ще изхвърли боклукаsmile24?




--------------------
 
 
№12 от: mia.yaneva (30 ноември 2009 14:59)
Въй, това с бластера, не го знаех bomba А, да, и вазичка за сухи цветя мога да ви направя, да не казвам за къде, че сме още малки А откъде мислиш ХриС, че знам вкуса на верото, ама моето без бой - от сапунените мехурчета на Младен. С една рязана сламка на въртолетче отдолу... гъл-гъл и падат от балкона върху изненаданите минувачи...

Икономия, а? podsmruk podsmruk Бе нещо по-кратко беше, ма ще се справя с  поколението с графика...


Верото, та верото - никой ли не си спомня колко огради е боядисал !?

Ма не като Том Сойер - сам, без помощ от приятели срещу пиринчени топчета и умрели котки...

 
 
№13 от: катя милушева (30 ноември 2009 15:10)
  Цяло съкровище!
 А споменът за миенето на чиниите е просто  angry3
Ние сме три сестри и всеки път си разпределяхме коя какво да направи, но когато се паднеше на най-малката да мие чиниите, тя ни издебваше и хукваше навън.
Беше в състояние да не се прибира цял ден, само и само да не мие чиниите...
А майка ми ни молеше да не я караме да прави нищо, но да се прибира в къщи да яде... /Тя беше голяма лисичка /... Добре, че сега има миялни машини... smile24
  От шишетата наистина ставаха различни други приспособления, но и чудесни балончета ставаха от разреденото веро с помоща на едно телче направено като пръстенче с дръжка. И сега я има тази занимавка...  
И сега, въпреки многобройнине названия на препаратите за миене на съдове, на село бабите си казват: "дай едно веро!" П.П сетих се и за "кашата за миене на ръце и съдове",нещо като грисхалва на вид беше, но добре миеше.

 
 
№14 от: Krista (30 ноември 2009 19:03)

Хе, това си е класиката!
Имаше и веро в един друг вид бутилки, едни по-неугледни...
Това си беше водно оръжие ....колко сме се пръскали лятото.  И най- хубавите сапунени балони се правеха с това веро - дълго не се пукаха. Много обичах тази занимавка - имах си едно ключе от гардероб с идеално кръгла главица. Надпреварвахме се кой ще успее да направи най- голям балон. А знаете ли, че от днешното "веро" не стават почти никакви балони, камо ли пък - големи. Дори и да е концентриран разтвора - такива са моите впечатления.
"Тита" - та я помня...тази "Астра" май беше от по- ново време. Като гледам на кутията и пише "ВБИ - ООД България" - ще да е от времето на ООД - тата.
А пък колко обичах да боядисвам прозорците - точно с боя от онази, металическата кутия с червения, щампован  етикет. Боядисвах и вкъщи, и в къщите  на бабите - бях си направо бояджия!  Е, вярно, че съм била някъде в гимназията, но...все пак - дете.  И, наистина, Мия, не срещу пиринчени топчета като познатата ни история на Том Сойер, но поне срещу излизане на дискотека.  Малко скучно беше - все в оня странен цвят "слонова кост" - а, то едно жълтеникаво бяло, но изборът на цвета, никога не беше мой...


 
 
№15 от: катя милушева (30 ноември 2009 19:14)
     Винаги ми е било чудно, защо "щъркел", нали той е бял, а боята е черна!? uuux uuux uuux Вярно имало и черни щъркели, но този на кутията си е бял? uuux uuux

 
 
№16 от: regina (30 ноември 2009 20:07)
АЛКА?
Не, ИКОНОМИЯ - сива паста с  фин кварцов пясък.
Алка - та май беше прах за пране.

 
 
№17 от: isi (30 ноември 2009 22:06)

Добавих към перилните препарати и течна синка за пране ЕФИР, произведена в АПК "Средец" София ППД (?) Филиал Бенковски. За искрящо бяло пране, нали не греша?  :)))  В указанията си е дадено как се ползва. А доколкото знам се е ползвала и при варосване за постигане на чисто бял цвят :)))




--------------------
 
 
№18 от: mia.yaneva (30 ноември 2009 23:15)

Ха сега - хубав въпрос, Кате!? Предполагам е щъркел, за да светне като бяла печката - чиста. Правдоподобно ли ти звучи

А синката е уникална... За първи път виждам подобно нещо. uuux

Пък, както казваш Криста, слоновата кост боя не само не беше избор, ми в селската железария просто само това продаваха. Онази в металната кутия е кърваво-червена(личи по капака) и беше голяма находка по онова време. А аз си умирах да боядисвам, дори без дискотека :) Обожавах мириса на блажна боя и безир.


 
 
№19 от: neural (30 ноември 2009 23:24)
Да, химическата ни промишленост не беше никак зле за него време. За съжаление, сега е само блед спомен... . Тогава най-големия хим. комплекс - СХК  /стопански химически комбинат/ беше в  Девня. Перилният препарат "Девина" ,на снимката, мисля, че се правеше от "тринатриев полифосфат", но миналата година затвориха този цех. Той се намираше в ХКМТ /хим. комбинат за минерални торове/, част от целия комплекс СХК. Днес този ХКМТ съществува под името Агрополихим АД.
Не мога да видя добре от снимката, дали калцинираната сода е произведена в "Солвей Соди", друг завод, който беше част от тогавашния СХК.

 
 
№20 от: mia.yaneva (30 ноември 2009 23:28)

Калцираната сода: СХК - Девня. поделение "Химик" - Провадия
(Кликваш веднъж на снимката за увеличение, после на прозорчето в дясно долу на снимката и става в размер 100:100 :)


Neutral, сведущ си братко в химията гледам, затуй МОЛЯ ЩЕ МИ ОБЯСНИ ЛИ НЯКОЙ МОЛЯ, МОЛЯ ТОЗИ СИВО-МРЪСЕН ЦВЯТ НА БУТИЛКИТЕ! Двайсет и повече години не мога да си го обясня... Ще направя после теренче със сапунени мехурчета от веро :) и малко сандвичи с пастет и лютеница де, на франзелки. И лимонада, айде от мен да мине!

П.П. Мммм, очаквах едно другарче да си познае стената, но щом не се обажда в коментара, да кажа - стената е от Бургас, уличката перпендикулярна на страната на Бургаския свободен университет, която се намира на улицата на х-л "Космос".

 
 
№21 от: Боряна (1 декември 2009 22:33)
Хм, изпреварили сте ме с коментарите. Ама как пръскаха тия бутилки, ей! Особено, ако се прогорят с кибрит, а не се срежат с нож. И балончета правеха, ама като ги срежеш наполовина и навиеш тел на кръгче - класика!



--------------------
 
 
№22 от: freja (2 декември 2009 03:09)
Хихи, познах я аз, познах я mig_mig , даже добавих още две снимки на Стената, защото и без друго чакаха в забвение да станат известни xaxa2. Само че аз, като я снимах, цялата растителност наоколо беше разлистена и как ли не се кривих, за да обхвана цялата фасада (представям си каква картинка съм била за минаващите коли...) - е, не можах, снимах я на части . Обаче твоята снимка, mia, е по-по-най! nomer1

И огромно БЛАГОДАРЯ за верото!!! Откога мечтая да го видя отново!!! Незабравими водни войни пред блока, бегом до чешмата на втория етаж за презареждане, "Бабооо! Хвърли ми шишето през терасата!"... Безценни спомени!

 
 
№23 от: Зико (2 декември 2009 10:42)
Еха! И ни е се пръскахме с бутилки от Веро, как иначе.
Катя, сигурно се е казвал "Щъркел", защото ... а бе нашата печка беше Бисер - бяла с черна плоча. Ето ти подобие на щъркела (той нали е черно-бял). smile24

 
 
№24 от: dflame (2 декември 2009 16:22)
Аз пък си спомням само прахът за пране АЛКА СУПЕР. А когато навлязоха и автоматичните перални , се появи и прах ПЕРЛА. Той вече беше върхът на лукса!
А през седемдесетте години имаше синка за пране на прах. Имаше голям ефект.
Продаваха я в кутии като прахът за пране, но по-малки.

 
 
№25 от: mchukanov (2 декември 2009 17:28)
   А как се казваше онази прах, която на кутията имаше едно пате, което носеше кутия прах за пране, на която имаше пате... ПАТЕ ли беше Този безкраен ефект - като на вързана към ТВ видеокамера, която снима екрана... сетихте ли се. Много ми беше интересен този етикет - докъде можеше да стигне това повтаряне uuux
  ПП На думата Прах какъв и е родът



--------------------
 
 
№26 от: freja (2 декември 2009 18:43)
Малко спомени за "Алка" и нейните патенца, и изобщо за рекурсията (от furious го научих този термин ) - в началните коментари тук .

 
 
№27 от: mchukanov (2 декември 2009 19:19)
   Ааа - благодаря ти Фрея roza , рекурсия значи , тоз Фуриус hi



--------------------
 
 
№28 от: furious_kid (2 декември 2009 22:54)
Цитат: mchukanov
ПП На думата Прах какъв и е родът

И аз се почудих след въпроса кое е по-правилно: "Събрал се е много прах", както си го знам или "СъбралА се е много прах", ама ей го те на...

 
 
№29 от: катя милушева (2 декември 2009 23:23)
Mia, аз си мисля, че по-скоро се визира времето когато се използва. Като дойдат щъркелите не палим печките, а ги почистваме.... yeyeye yeyeye
 

 
 
№30 от: regina (2 декември 2009 23:41)
Майка ми едно време казваше: ИЗБЪРШИ ПРАХОВЕТЕ!
Благодаря, Фюриъс, че ме подсети:)
Ама съм го срещала като "прахта под нозете.."

 
 

Информация
Потребители, намиращи се в група Гост, не могат да оставят коментари за тази статия.
 
 

 
Последни статии
 
 
Кой е тук?
Общо на сайта: 25
Потребители: 1
Гости: 24
 
 
Помооощ!
 
 
Бъди редактор :)

Ако забележите някъде из сайта грешки (правописни, стилистични, логически...) можете да ни помогнете чрез връзка "Съобщете за грешка, оплачете се", която се намира под всяка статия в пълната версия на статиите (видима е само за регистрираните). Ако се отнася за конкретно изречение можете да селектирате определеният текст, след което да натиснете Ctrl+Enter. Ще се отвори прозорец, в който можете да напишете в какво се състои грешката (селектираният текст няма да се вижда в прозореца, но ще го получим в административния панел на системата).

Благодарим ви предварително!

 
 
Други проекти
 
 
Приятели
 
 
Анкета

Най-любимия празник?


 
 
 
 
Ново в ПУК!